maandag 13 oktober 2014

Gehaktballen in Belgische biersaus



Bij de meeste huishoudens is het woensdag gehaktdag. Bij mij in de keuken niet, want op woensdag heb ik wat minder tijd om het avondmaal te bereiden. Dan zoek ik een gemakkelijk recept of mijn man kookt!

Vandaar dat erop maandag vaak gehaktballen gebraden worden. Meestal standaard (grootmoeders gehaktballen). Lekker simpel maar o zo lekker. Deze maandag heb ik een voor mij nieuw recept gevolgd. Uit "Hét vleesboek!" van Delicious. Dit zegt al weer genoeg, toch? De ballen zijn delicious.

Gehaktballen in Belgische biersaus

Ingrediënten:

2 witte boterhammen
10 milliliter melk
2 kleine uien, heel fijn gesneden
1 eetlepel verse tijmblaadjes
1 ei
0,5 theelepel geraspte nootmuskaat
500 gram gemengd gehakt
70 gram boter
2 sjalotten, fijngesneden
2 teentjes knoflook, geperst
1 eetlepel bloem
500 milliliter donker Belgisch bier
1 eetlepel appelstroop

Werkwijze:

Week de boterhammen circa 5 minuten in de melk. Knijp ze goed uit en kneed ze samen met de ui, tijm, ei en nootmuskaat door het gehakt. Breng het mengsel op smaak met zout en peper.

Vorm 8 ballen van het mengsel. Verhit 20 gram boter in een braadpan en bak de ballen in circa 3 minuten rondom bruin.

Smelt de rest van de boter in een steelpan. Bak hierin de sjalot met de knoflook zachtjes in circa 3 minuten. Voeg de bloem toe en bak dit 1 minuut mee. Schenk het bier in de steelpan en roer goed met een garde om klontjes te voorkomen. Voeg de appelstroop toe. Breng de saus aan de kook en breng op smaak met zout en peper.

Schenk de saus over de gehaktballen en laat deze voor circa 30 minuten op laag vuur stoven in de saus. Keer de ballen af en toe.

Zelf heb ik de ballen nadat de saus toegevoegd is met gesloten deksel in de garingsoven geplaatst. In deze oven hebben de ballen kunnen garen op 90 graden voor ongeveer 5 uur. Ik heb er in die tijd geen omkijken naar gehad.

Serveer met aardappelpuree en witlof.

Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten