maandag 6 oktober 2014

Gestoofde rundersukade met salsa verde




Een dag in het teken van bakken en braden. Ik was het al van plan, want voor mijn verjaardag wil ik een taart en cake bakken voor diegene die een een kopje koffie komen drinken en om uit te delen op kantoor. Maar ook heb ik een paar prachtige sukadelapjes gebraden.

Het ouderwetse draadjesvlees en deze lapjes zijn één onze favorieten om te nuttigen bij een gewone Hollandse maaltijd met een lekkere kruimige aardappel. Dit recept is nieuw voor mij. Ik kreeg gisteren een kookboekje van mijn moeder "Het vleesboek" van Delicious. Dit boekje had mijn moeder gewonnen bij een loterij, maar omdat zij zelf niet meer zo uitgebreid kookt, gaf zij dit door aan mij. Het toeval wilde dat ik afgelopen zaterdag een paar mooie lapjes bij de slager had gekocht. In het kookboekje vond ik het dit recept. Dat moest natuurlijk direct ten uitvoer gebracht worden.

In het onderstaande recept geef ik de beschrijving vanuit het kookboekje. Dit in afwijking van mijn eigen methode om vlees te stoven. Sinds enige tijd beschik ik over een garingsoven. Nu braad ik 's morgens vroeg het vlees aan, voeg bouillon of een ander nat toe, zorg dat het vlees helemaal onder het vocht staat en plaats het in de garingsoven. Deze oven kent 4 standen: 30, 60, 90 en 110 graden. Op stand 3 (90 graden) blijft de pan met gesloten deksel rustig de hele dag staan. In het begin keek ik nog wel eens om te kijken of alles naar wens verliep, maar dat is echt niet nodig. De temperatuur blijft onder de 100 graden dus koken doet het niet. Er gaat geen vocht verloren en ook de geur en smaak blijven in de pan. Pas 30 minuten voor de maaltijd geserveerd gaat worden, voeg ik de groenten toe, laat de pan even aan de kook komen en plaats hem weer terug in de garingsoven. Het resultaat is verrukkelijk. Zo mooi en mals vlees!


Gestoofde rundersukade

Ingrediënten:

1 kilo rundersukade
2 eetlepels olijfolie
1 liter runderbouillon
3 takjes tijm
1 laurierblad
250 gram sjalotten (in vieren gedeeld)
250 gram kastanje champignons (in vieren gedeeld)
1 winterwortel (geschild en in plakjes gesneden)

Salsa Verde

Ingrediënten:

50 gram grof gesneden bladpeterselie
1 grof gehakte knoflookteen
1 eetlepel kappertjes
4 grof gehakte ansjovisfilets
2 grof verkruimelde beschuiten
1 eetlepel rodewijnazijn
6 eetlepels extra vierge olijfolie


Attributen:

Braadpan
Vlamverdeler
Keukenmachine

Werkwijze:

Dep het vlees droog en bestrooi met zout en peper naar smaak. Braad de sukadelapjes in een braadpan in 5 minuten rondom bruin in de olijfolie.

Verwarm de bouillon en voeg deze met de tijm en laurier toe aan het vlees. Breng het gerecht weer aan de kook.

Laat het vlees op laag vuur (gebruik de vlamverdeler) in ongeveer 4 uur gaar stoven met de deksel op de pan.

Maak ondertussen de Salsa verde. Meng alle ingrediënten in een keukenmachine. Breng de saus op smaak met zout en peper.

Voeg na ongeveer 3,5 uur de sjalot, champignons en de wortel toe en stoof de groeten nog ongeveer 30 minuten mee in het stoofvocht tot ze zacht en gaar zijn.

Neem het vlees uit de pan. Verdeel de groeten en wat bouillon over diepe borden en leg de plakken vlees erop. Lepel de salsa verde erover en bestrooi met versgemalen zwarte peper.

Serveer met kruimige aardappelen.

Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten