woensdag 8 oktober 2014

Bramen-kokos koek



Wie wat bewaard heeft wat. Op het eind van de zomer heb ik een aantal malen blauwe bessen rechtstreeks bij een fruitteeltbedrijf gekocht. Een deel daarvan heb ik direct verwerkt in diverse gerechten en een deel heb ik ingevroren voor later gebruik. Zo ook met de bramen voor deze koek. Het recept voor de traktatie voor mijn verjaardag kwam ik tegen op de Carolines blog. Niet alleen de gemaakte foto van haar koek is fantastisch maar mijn verwachting dat het wel snor zit met de smaak van haar recept heeft mij aangespoord tot het bakken van deze plaatkoek. En inderdaad: het is een heerlijke koek.

Bramen-kokos koek

Ingrediënten:

250 gram zelfrijzend bakmeel
25 gram havermout
230 gram lichtbruine basterdsuiker
200 gram koude boter (in blokjes)
75 gram gemalen kokos
2 eieren (los geklopt)
350 gram bramen

Attributen:

Bakvorm 24 x 24 centimeter
Bakpapier
Satéprikker

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 180 graden (heteluchtoven 165 graden). Vet een vierkant bakblik in en bekleed deze met bakpapier.

Doe het bakmeel, de havermout en suiker in een grote kom en meng. Doe de blokjes boter erbij en maak er al wrijvend met je vingertoppen een kruimeldeeg van. Meng de kokos er door en zet 125 gram van het kruimeldeeg apart voor de kruimellaag.

Doe de losgeklopte eieren bij het overige deeg en meng dit goed doorelkaar.

Verdeel het kruimeldeeg met de achterkant van een lepel in de bakvorm. Verdeel de bramen erover en strooi het achtergebleven kruimeldeeg er op.

Zet de vorm in de oven en bak 60 tot 75 minuten tot de bovenkant goudbruin is en een satéprikker er schoon uitkomt. Laat de koek afkoelen in de vorm.

Til de koek uit de vorm en snijd in 16 vierkanten.

Smullen maar!


1 opmerking:

  1. Fijn dat ook deze in de smaak is gevallen! En bedankt voor de link naar mijn blog.
    groetjes, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen