dinsdag 2 augustus 2011

Penne met tonijnsaus



Zo, ik ben weer terug van weggeweest. Eerst heb ik genoten van een heerlijke vakantie door Ierland op de motor. Het weer was goed. In twee weken tijd maar een klein aantal regenbuitjes gehad en dat was zelfs niet genoeg om volledig nat te worden. De zon liet zich gelukkig heel veel zien. Daardoor kon ik prachtige foto’s maken van Dublin, langs de ruige Atlantische kust en de fantastische gebieden zoals Connemara, het schiereiland Dingle en de county Kerry. Wat gaan de weken dan snel.

Thuisgekomen ben ik direct aan het werk gegaan en extra uren gemaakt om de vakantie uren van mijn collegaatjes op te vullen. Dus geen tijd (en zin) gehad om uitgebreid te kokkerellen. Deze week met frisse moed aan de slag gegaan.

Toevallig kreeg ik het tijdschrift La Cucina Italiana in handen en werd geïnspireerd door de smakelijke recepten. Een van de recepten die ik niet kon weerstaan was een eenvoudige vissaus met tonijn. Deze saus is makkelijk te maken en bij uitstek geschikt voor een zomerse dag zoals vandaag. Ik serveer de penne met een frisse Italiaanse salade.

Penne met tonijnsaus


Ingrediënten:

180 gram gesnipperde ui
1 ongepelde knoflookteen
4 eetlepels olijfolie
200 milliliter droge witte wijn
1 bosje platte peterselie
1 theelepel kappertjes
2 ansjovisfilets
140 gram tonijn op olie
80 gram tomatenpuree
550 milliliter water

Werkwijze:

Snipper de ui en smoor deze met de knoflookteen in de olie en de droge witte wijn.

Voeg na circa 10 minuten een bosje fijngehakte peterselie, de kappertjes en de ansjovisfilet toe. Bak het geheel ongeveer 1 minuut. Voeg de verbrokkelde tonijn toe. Roer goed door.

Voeg de tomatenpuree aangelengd met 150 milliliter water en de rest van het water toe. Kook de saus ongeveer 30 minuten met deksel op de pan.

Verwijder het deksel en kook de saus ongeveer 15 minuten verder zodat hij indikt.

Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten