dinsdag 1 maart 2011

Witlofschotel met mangochutney




Als ik witlof koop, denk ik altijd aan mijn opa van vaders kant. Opa kwam regelmatig op zondag bij ons eten. Hij werkte op de tuinderij van mijn tante en daar kweekten men witlof. Opa nam daarom vaak witlof mee en wij aten dit, als stronkjes gekookt, vergezeld van een melksausje met aardappels en draadjes vlees. Een andere wijze van bereiden van witlof kende wij vroeger niet.

De bittere smaak van witlof vond ik als kind vreselijk. Het heeft lang geduurd eer ik zelf witlof kocht en deze op het menu durfde te zetten. In de loop der tijd ontdekte ik andere bereidingswijzen die de bittere smaak enigszins verdoezelde.

Gelukkig is naar mate de jaren verstreken ook mijn voorkeur voor smaken veranderd. Nu kan ik witlof waarderen en heb ik vele mogelijkheden gevonden om heerlijke gerechten met op tafel te zetten, zoals deze ovenschotel.

Ik gebruik in deze schotel de pittige mangochutney van Wilkin & Sons Ltd. Hot Mango Chutney.


Witlofschotel met mangochutney

Ingrediënten:

500 gram half-om-half gehakt
2 theelepels gehaktkruiden
2 theelepels kerriepoeder
zout en peper
1 pot hot mango chutney (220 gram)
100 gram gemalen oude kaas
8 struikjes witlof
1 pak aardappelpuree voor ovenschotels

Attributen:

Ovenschaal

Bereiding:

Oven voorverwarmen op 200 graden (heteluchtoven 180 graden).
Witlof schoonmaken en struikjes in de lengte halveren.
Witlof circa 5 minuten koken, afgieten en laten uitlekken.

Puree bereiden volgens gebruiksaanwijzing.

In een koekenpan met antiaanbaklaag gehakt rul bakken. Op smaak brengen met gehaktkruiden, kerrie, zout en peper.

Witlof in een ovenschaal leggen. Achtereenvolgens mangochutney, gehakt en puree erover verdelen en kaas erover strooien.

Schotel in het midden van de oven in circa 30 minuten bakken.

Smullen maar!

1 opmerking:

  1. Wat een aparte combi om witlof met mangochutney te maken... Lijkt me wel erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen