zondag 13 maart 2011

Captain's dinner



Zo af en toe dient mijn eega een verzoek in om een bepaald gerecht op het menu te zetten. Of hij koopt gewoon de ingrediënten die nodig zijn om het te maken. Zo stonden laatst een pot met jonge kapucijners en een pot piccalilly in mijn boodschappenkar. Ik stond voor het blok. Een recept moest gevonden worden voor deze artikelen, want dit heb ik niet eerder gemaakt. Op de website van AH zag ik een suggestie.

Waarom dit gerecht ‘Captain’s dinner’ heet weet ik niet. Wie heeft een verklaring voor deze naam?

De titel is voor deze gelegenheid wel toepasselijk. Mijn man roept altijd dat hij het hoofd van het gezin is. Maar ja, ik ben het nekkie waar het om draait. Dus wie de schoen past, trekt hem aan!


Captain’s dinner (Kapucijnerschotel)


Ingrediënten:

250 gram spekblokjes
2 preien, in ringen gesneden
1 pot jonge kapucijners (800 gram), uitgelekt
50 gram boter
3 uien, in ringen gesneden
1 Gelderse rookworst
1 pot piccalilly
1 pot augurken
zout
peper



Bereiding:

Bak de spekblokjes in een hapjespan zonder olie of boter in 8 minuten knapperig. Schep ze met een schuimspaan uit de pan en laat uitlekken op keukenpapier. Bak de prei 3 minuten in het achtergebleven bakvet.

Voeg de kapucijners en de spekblokjes toe en breng op smaak met zout en peper. Verwarm nog 3 minuten.

Verhit ondertussen de boter in een andere koekenpan en bak de ui op middelhoog vuur in 8 minuten bruin. Verwarm de rookworst volgens de aanwijzingen op de verpakking.

Verdeel de kapucijners over de schaal en leg de rookworst erop.

Serveer de ui, de piccalilly en de augurken in aparte bakjes erbij.


Smullen maar!

1 opmerking:

  1. ooo heerlijk! ik neem ook altijd een pot jonge capucijners, uitgebakken spekjes, hamblokjes, uit, en augurk! lekkerrrrr!!! nooit geweten dat zoiets 'captains dinner' kon heten...

    BeantwoordenVerwijderen