maandag 30 november 2015

Luxe broodpudding



Soms kom je weleens voor onverwachtse problemen te staan. Nou ja, problemen? Het is in dit geval meer een kwestie van verleiding en het niet kunnen toegeven hieraan. Ik zal het uitleggen.

In een kookboek van Gordon Ramsey zag ik het recept van een brood- en boterpudding. Heerlijk, natuurlijk zo'n warm dessert, vooral in deze herfstperiode is dat niet te versmaden. Dit dessert stond op het menu voor het diner dat ik mocht organiseren voor onze eetclub. Op de boodschappenlijst van dit gerecht staat een zestal pains au chocolat. Voor een goede verwerking van deze broodjes is het belangrijk dat deze oud-bakken zijn. Als brood wat ingedroogd is, kan het vocht, in dit geval de volle melk en room, makkelijker opgenomen worden. Dit geeft het gerecht dan de extra luxe volle roomsmaak.

Dat was juist het probleem. Als ik normaal gesproken verse croissants of pain au chocolat koop, dan overleven deze broodjes vaak de weg naar huis al niet. Zodra ik de deur van de bakkerswinkel sluit, heb ik de zak met de, vaak nog warme, en knisperende heerlijkheden al weer geopend en de eerste al in de mond gestoken. Nu moest ik ze mee naar huis nemen, op de plank in de voorraadkast zetten en daar twee dagen naar kijken en niet aankomen. Een waar probleem dus, niet alleen voor mij maar ook voor mijn man.

Uiteindelijk, toen uit de oven de verrukkelijke geuren van brood en kaneel zich openbaarden en ik de schotel op de tafel kon zetten, werd mijn beproeving beloond. Geserveerd met een flinke toef slagroom konden mijn gasten en ik genieten van deze traktatie.

Luxe broodpudding

Ingrediënten:

50 gram zachte boter, plus wat extra om in te vetten
3 eetlepels abrikozenjam
6 pains au chocolat
2 eetlepels kaneel
4 eetlepels rietsuiker
35 gram sultanarozijnen
500 milliliter volle melk
125 milliliter slagroom
6 eieren
2 vanillestokjes

Attributen:

Ovenschaal 18 x 23 centimeter
Garde
Pan met dikke bodem
Grote kom

Werkwijze:

Verwarm de oven voor tot 180 graden (heteluchtoven 165 graden).

Vet de ovenschaal in met wat boter.

Verwarm de jam in de pan met een dikke bodem totdat de jam gesmolten is. Haal van het vuur en zet apart.

Snij de broodjes in plakjes van 1 centimeter. Beboter de plakjes aan één kant en leg in een grote kom en zet apart.

Snij de vanillestokjes open en haal met een scherp mes de zaadjes eruit. Zet apart.

Strooi twee theelepels van de kaneel in de ingevette ovenschaal, 2 eetlepels van de suiker en alle rozijnen.
Schenk hierover het grootste gedeelte van de abrikozenjam. Bewaar een restje om vlak voor het opdienen over de pudding te smeren.

Klop de melk, slagroom, eieren, vanillezaadjes en één theelepel kaneel. Schenk de helft van dit mengsel over het brood in de kom.
Als de sneetjes brood doordrenkt zijn met het roommengsel, schik deze dan dakpansgewijs in de ovenschaal. Maak laagjes van alle sneetjes.
Schenk de rest van het roommengsel over de broodjes en bestrooi de bovenkant met de rest van de rietsuiker en bestuif licht met kaneel.

Zet de schaal in de oven en bak voor ongeveer 30 tot 40 minuten totdat de pudding goudgeel is.

Haal uit de oven en bestrijk voor het opdienen met de overgebleven abrikozenjam en zet direct op tafel.

Serveer de pudding met een flinke toef slagroom.

Smullen maar!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten