zondag 1 november 2015

Appelflappen



Zomaar een traktatie tussendoor voor bij de koffie. Normaal gesproken bak ik voor een speciale gelegenheid. Om iets te vieren of te gedenken. Dan trakteer ik graag op een baksel uit eigen keuken. Dit keer werd de aanleiding aangedragen (letterlijk en figuurlijk) door een kennisje. De appelbomen in haar tuin hadden al zoveel appeltjes laten vallen dat zij er geen raad mee wist. Of ik interesse had? Nou, dat laat ik mij geen twee keer zeggen, dus nam ik de zware en goed gevulde emmer graag van haar over. Ik heb voorlopig voldoende appels om allerlei lekkers te maken.

Ik begin gemakkelijk met appelflappen want in de diepvries was nog voorradig een pakje met bladerdeeg en in de kelderkast lagen nog genoeg extra's om met de appels de deeglapjes te vullen.

Appelflappen

Ingrediënten:

4 appels
50 gram sultana rozijnen
50 gram gedroogde abrikozen
50 gram gedroogde pruimen
50 gram geroosterde walnoten
1 scheut Calvados
1 pakje diepvries bladerdeeg (10 lapjes)
2 eetlepels kristalsuiker
2 eetlepels rietsuiker
2 eetlepels water

Attributen:

Bakpapier
Kwastje

Werkwijze:

Verwarm de oven voor tot 225 graden (heteluchtoven 200 graden). Bedek een bakplaat met het bakpapier.

Spreid de bladerdeeglapjes op het aanrecht uit en laat ontdooien.

Schil de appels en snijd deze in kleine blokjes. Snijd de abrikozen en pruimen in gelijke stukjes als de appels. Breek de walnoten in kleine stukjes. Voeg dit alles bij elkaar met een scheut Calvados.

Leg met een eetlepel het gemengde fruit in het midden van een deeglapje. Maak de randen met wat water nat en vouw een driehoek van het deeglapje. Druk de randen voorzichtig aan elkaar.

Doe de twee suikersoorten op een bord.

Kwast wat water over de bovenkant van de driehoek en haal de bovenkant door de suiker. Druk voorzichtig aan.

Leg de flapjes op de bakplaat en schuif in de hete oven.

Bak de appelflappen in ongeveer 15 minuten gaar en totdat de bovenkant mooi bruin geworden is.

Smullen maar!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten