zaterdag 14 november 2015

Cake met caramel, peren en walnoten



Het was weer eens zo'n zaterdag dat ik de voorraadkast ben ingedoken om te kijken wat gebruikt en verwerkt moet gaan worden. De kast staat vol met allerlei pakjes en zakjes, gekocht of gekregen, nodig of onnodig. Af en toe kijk ik plank voor plank na hoe het staat met de houdbaarheidsdata van al die verschillende producten. Dat doe ik vrij regelmatig want weggooien van overjarige producten is natuurlijk zonde.

Vandaag viste ik een zakje met cakemix van de plank. Gekocht bij de boerderijwinkel waar meelproducten van de plaatselijke korenmolen verkocht worden. Het betreft een mix met caramel. Niet zo zeer een smaak die ik in het voorjaar of 's zomers zou gebruiken in een cake. Dan kies ik liever voor frissere smaken. Maar voor dit jaargetijde een uitgelezen moment om de mix met caramel te gebruiken.

Ik hou van een rijkelijk gevulde, smaakvolle en vochtige cake. Vandaar dat ik nog extra ingrediënten heb toegevoegd: Walnoten (gekocht langs de weg in Limburg), dadels (voor de volle, warme smaak) en peren (omdat het de cake zo lekker vochtig maakt).

Het koste mij moeite om te wachten totdat de cake zover afgekoeld en geschikt was om te eten.


Cake met caramel, peren en walnoten

Ingrediënten:

400 gram cakemix met caramel
200 gram zachte roomboter
4 eieren (M)
2 Conference peren
10 walnoten
5 dadels
Extra boter om cakeblik in te vetten
Bloem om cakeblik te bestrooien

Attributen:

Mixer
Kom
Beslagkom
Cakeblik (23 cm lang)

Werkwijze:

Verwarm de oven voor tot 160 graden (heteluchtoven 145 graden)

Vet het cakeblik in met boter en bestrooi met bloem.

Kraak de walnoten en verwijder de schillen. Hak het vruchtvlees in wat kleinere stukjes.
Snijd de dadels in kleine stukjes. Schil de peer, verwijder het klokhuis en snijd in kleine stukjes.
Doe de walnoten, dadels en peren in een kom en mix met de hand door elkaar.

Doe de boter met de cakemix in een beslagkom en mix het geheel tot een massa. Het zal een vrij dikke massa blijven. Het beslag hoeft niet luchtig opgeklopt te worden.
Voeg één voor één de eieren toe en mix op stand 2 verder totdat de eieren volledig opgenomen zijn en het een glad beslag is.

Spatel de vruchten/notenmassa door het beslag. Doe het geheel in het cakeblik en zet in de oven. Bak de cake in ongeveer 55 minuten gaar en goudbruin. Controleer de gaarheid door met een satéstokje in het midden van de cake te steken. Als het stokje er schoon uitkomt is de cake gaar.

Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten