maandag 7 april 2014

Fryske Dûmkes (Friese duimpjes)




Vandaag heb ik weer alle tijd genomen om mijn nieuwe ovens uit te proberen. Met een nieuw recept voor een 'oud' koekje. Ik noem dit een oud koekje omdat een vergelijkbaar recept al eerder op mijn blog gepubliceerd is. Maar nu heb ik voor een andere receptuur gekozen. De beschrijving komt uit het boek Koekje van Jonah Freud. Geïnspireerd door de beschrijving heb ik ook de video bekeken dat door NRC geplaatst is op www.foodtube.nl waar Cees Holtkamp met zijn kleindochter een uitgebreide demonstratie geeft om de Dûmkes te maken.

Een werkelijk heerlijk koekje is het geworden. Nog lekkerder dan mijn eerdere creatie. Het koste mij moeite er vanaf te blijven en alle koekjes op te eten. De voorraad van deze Dûmkes mag niet te veel slinken want voor aanstaande zondag staat er een gerecht op tafel waarin deze verwerkt gaan worden. De koekjes zijn inmiddels in een luchtdichte pot weggezet in mijn voorraadkast.

Fryske Dûmkes (Friese duimpjes) (volgens recept van Cees Holtkamp)

Ingrediënten:

115 gram roomboter
100 gram witte basterdsuiker
2 gram zout
15 gram melk
1 theelepel rum
1 mespuntje kaneel
1 theelepel anijspoeder
15 gram anijszaad
50 gram gehakte hazelnoten (of amandelen of cashewnoten)
175 gram Zeeuwse bloem
1 theelepel bakpoeder
1 losgeklopt ei

Attributen:

Keukenfolie
Kwastje


Bereiding:

Verwarm de oven voor tot 160 graden (heteluchtoven 145 graden).

Kneed de boter, suiker, zout, de rum, anijspoeder en -zaad goed door elkaar. Voeg de melk toe, kneed verder door en voeg de noten toe. Daarna kan de bloem met het bakpoeder erbij gedaan worden. Kneed verder tot een homogene massa.

Vorm een plak van het mengsel en verpak dit in keukenfolie. Leg de plak voor een paar uur in de koelkast te rusten.

Haal de plak uit de koelkast en verdeel in vier stukken. Rol van elk deel een ronde pil van ongeveer 2,5 centimeter doorsnede. Druk elke rol een klein beetje plat en bestrijk met behulp van een kwastje het losgeklopte ei er over. Snijd met een mes kleine stukjes van ongeveer 2 centimeter en leg deze op de bakplaat. Bak de dûmkes in de voorverwarmde oven in 15 tot 20 minuten gaar.

Laat de Friese duimpjes op de bakplaat afkoelen en druk nogmaals met de duim de warme koekjes even in.

Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten