zondag 22 september 2013

Pruimenjam met steranijs



Dat ik gek ben op jam, zal niemand ontgaan zijn. Het liefst eigen gemaakte jam vol met fruit en met verrassende smaken. Op voorraad is altijd, zeker in dit seizoen, geleisuiker en Marmello 2. Als ik dan ergens fruit kan plukken of ik zie fruit in de aanbieding, dan kan ik direct aan de slag. De kelderkast staat ondertussen al weer vol met potjes jam van fruit uit het afgelopen seizoen.

Verder vind ik het leuke niet alledaagse combinaties uit te proberen. Die vond ik ook voor de jam van vandaag in het september nummer van Foodies.

Pruimenjam met steranijs

Ingrediënten:

1 kilogram pruimen (Reine Victoria)
500 gram geleisuiker speciaal
5 stuks steranijs
2 weckpotten (ca. 500 milliliter in houd per pot)

Attributen:

Hoge pan
Pollepel

Werkwijze:

Zorg voor schone weckpotten of jam potjes. Zet de potjes minimaal 5 minuten in kokend water en laat ze uitlekken op een schone doek. Als je weckpotten gebruikt moeten ook de weckringen even in het kokende water.
Was de pruimen, verwijder de steeltjes en ongeregeldheden en laat ze uitlekken. Snijd de pruimen overlangs door het midden en verwijder de pitten.
Snijd het vruchtvlees in stukken.

Meng de pruimen met de suiker en de stukken steranijs een een hoge pan. Voeg 3 eetlepels water erbij en breng de massa langzaam op een laag vuur aan de kook.
Kook de jam in ongeveer 10 tot 15 minuten en roer regelmatig goed door.

Haal de pan van het vuur en vul met behulp van een pollepel de potjes. Sluit de deksels en zet de potjes 10 minuten op z'n kop. Laat afkoelen.
Zet de potjes in het donker in een kast. De jam is minstens een half jaar te bewaren.

Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten