woensdag 21 augustus 2013

Rode bessen-aardbeienjam



Zo, mijn vakantie is afgelopen. Ben even ‘uit de lucht’ geweest, maar heb niet stil gezeten. Nu dan weer aan het kokkerellen geslagen.
Eigenlijk was het mijn vriendin die mij uit de vakantiesfeer haalde. Zij belde mij op met de vraag mee te gaan om fruit te gaan plukken. De rode vruchten kunnen nu volop geoogst worden. Bij de groentewinkel liggen allerlei variaties in het schap, maar wat is nu leuker om zelf fruit te plukken.

In de fruittuin Tres Jolie bij De Glind kan men op dinsdag en zaterdag zelf vruchten plukken. Natuurlijk wel tegen een vergoeding, maar het genot om eigenhandig de oogst binnen te halen is onbetaalbaar. De mooiste en rijpste vruchtjes uitzoeken, proeven en verzamelen in een emmertje; het kan niet mooier.

Al met al kwam ik met een aardige oogst van rode en blauwe bessen thuis. Ik kon niet wachten mijn aanwinst ook snel te verwerken. De schoongemaakte jampotten stonden al in de kelderkast. Nog even uitgekookt en klaar voor de vulling. De citroen kwam van de fruitschaal en extra geleisuiker en toch nog een schaaltje aardbeien waren snel gekocht.  Dus, na een halve middag geplukt te hebben in de tuin, een fietstocht naar de winkel, daarna weer twee uur achter het aanrecht, was ik bijna weer aan vakantie toe.
Het eindresultaat was 4 nieuwe potjes met blauwe bessenjam en 4 potjes (en een beetje) rode bessen-aardbeienjam. Het allerlaatste beetje jam uit de pan kon niet meer in een potje. Het restje belandde uiteindelijke op ons toetje; een heerlijke, verse, biologische (direct van de boerderij) magere kwark. Dat was smullen!

Rode bessen-aardbeienjam

Ingrediënten:

800 gram rode bessen
450 gram aardbeien
0,5 kilo geleisuiker Speciaal (voor half zoete jam)
Sap van een halve citroen


Attributen:

4 schone jampotten


Bereiding: 

Spoel de bessen schoon met koud water. Rits de bessen van de steeltjes.
Spoel de aardbeien kort met koud water. Verwijder de kroontjes en halveer de aardbeien.

Meng de vruchten met de geleisuiker en het citroensap. Breng het mengsel in een hoge pan al roerend aan de kook. Laat het 1 minuut doorkoken. De kooktijd begint wanneer de massa borrelt en blijft borrelen, als je roert.

Verwijder eventueel het schuim dat ontstaat boven op het mengsel.

Vul de schone jampotten tot aan de bovenrand met het mengsel. Sluit voorzichtig de potten met het deksel. Zet de potjes ondersteboven voor ongeveer 5 minuten op een schone theedoek.
De afgekoelde potjes wegzetten op een koele en donkere plaats. Ongeopend kunnen deze ongeveer een jaar bewaard worden.


Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten