dinsdag 6 september 2011

Appel-abrikozentaart met amandelspijs




Een zonnige appeltaart voor een speciale gelegenheid.

Het bakken van een appeltaart voor de verjaardagen van een van haar kinderen of kleinkinderen, is een heerlijke traditie die mijn moeder al jaar en dag in ere houdt. Voor elke verjaardag bakt zij wel een taart en op de feestdag zelf wordt reikhalzend naar haar komst uitgekeken.

Nu ben ik aan de beurt, want vandaag viert mijn kleindochter haar 2e verjaardag. En dat is een feestje waard met een zelfgebakken appeltaart. Mijn moeder wilde natuurlijk wel graag bakken voor mijn kleindochter, haar achterkleindochter, maar zelf vind ik dat ik deze traditie kan en mag overnemen. Wel heb ik gekozen voor een ander recept, want de appeltaart van mijn moeder is niet te evenaren.

Voor de kleine meid heb ik gekozen voor een recept van Levine, omdat hierin abrikozen gebruikt worden en dat doet mij weer herinneren aan de appeltaart die mij voormalige schoonmoeder, de andere oma van mijn zoon, bakte. Zij garneerde haar appeltaarten altijd met abrikozenjam vlak nadat de taart uit de oven kwam.

Ikzelf heb een ander ingrediënt er aan toegevoegd, namelijk amandelspijs. Dat idee komt weer van een appelcake welke ik regelmatig bak en die bij veel mensen in de smaak valt. Het recept van Levine bevat alle ingrediënten die ik wilde gebruiken. De taart had ik al een keer uitgeprobeerd en geproefd. Het resultaat vond ik zo heerlijk, dat ik deze taart als mijn 'verjaardag's appeltaart' promoveer.

Zo ontstaat dan een nieuwe appeltaart-traditie voor een nieuwe generatie. Ik ben ervan overtuigd dat de nieuwe traditie in de smaak valt.

Appel-abrikozentaart met amandelspijs

Ingrediënten:

Voor het deeg:
400 gram patentbloem
175 gram witte basterdsuiker
1 zakje vanillesuiker
snufje zout
250 gram ongezouten roomboter, in blokjes
1 ei, losgeklopt

Voor de vulling:
1 kilo appels, bijvoorbeeld Elstar
1 eetlepel citroensap
1 theelepel kaneel
½ theelepel gemberpoeder
1 eetlepel custardpoeder
50 gram suiker
1 theelepel vanille extract
80 gram amandelen, grof gehakt
250 gram half gedroogde abrikozen
300 gram amandelspijs
1 ei, losgeklopt
1 theelepel geraspte citroenschil

Voor de afwerking:
1 ei, losgeklopt
geschaafde amandelen

Attributen:
springvorm 26 cm, ingevet en bodem bekleed met bakpapier


Werkwijze:

Deeg:
Zeef de bloem, basterdsuiker, vanillesuiker en het zout boven een grote kom. Voeg de blokjes boter toe en roer erdoor. Snijd de boter met twee messen door het bloemmengsel. Voeg het ei toe en roer erdoor met een vork. Kneed er snel met een koele hand een samenhangend deeg van. Verdeel het deeg in 2 stukken: een groot stuk (2/3 van het gewicht) voor de bodem en zijkant en een kleiner stuk (1/3 van het gewicht) voor de bovenkant. Leg het deeg - verpakt in plastic folie - minstens een ½ uur in de koelkast om op te stijven.

Vulling:
Schil de appels, snijd in vieren, verwijder het klokhuis en snijd de partjes overdwars in plakjes. Meng de appelpartjes met citroensap, kaneel, gemberpoeder, custardpoeder, suiker, vanille extract en amandelen. Snijd de abrikozen in stukjes en meng door het appelmengsel.
Verkruimel de amandelspijs boven een kom en meng met het ei en de geraspte citroenschil.

Bakken:
Verwarm de oven voor op 180 graden (heteluchtoven 165 graden)

Kneed het grote stuk deeg snel door en rol op een bebloemde werkplek uit tot een ronde lap. Bekleed de springvorm met het deeg tot bovenaan de rand. In plaats van uit te rollen kan het deeg ook met de hand in de vorm uitgedrukt worden.

Strijk de amandelspijs uit over de bodem met de achterkant van een lepel. Verdeel het appelmengsel erover en druk iets aan.

Rol het kleine stuk deeg uit, snijd er een cirkel uit die precies op de bovenkant van de taart past. Leg het deeg op het appelmengsel, druk de rand aan. Strooi er als laatste wat geschaafde amandelen over.

Bak de taart in het midden van de oven in circa 60 minuten gaar en goudbruin. Laat afkoelen op een rooster, verwijder de rand van springvorm na circa 20 minuten.


Smullen maar!

5 opmerkingen:

  1. echt leuk, zulke tradities overnemen! Op die manier gaan we tenminste niet met z'n allen ten onder in een wereld van plastic en bits and bytes. Je taart ziet er overigens geweldig uit. Heppie heppie voor de kleine meid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Door die bits and bytes kunnen we al die heerlijke recepten wel met elkaar delen :)
    Groet Johanna

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook deze lijkt mij weer erg lekker. Ik heb ook je limoncello cheescake gemaakt. Komt binnenkort op mijn blog. En gefeliciteerd met je kleindochter.
    groetjes, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig, zo'n traditie, en zo leuk dat je ze overneemt en verderzet, met een persoonlijke touch (de taart lijkt me heerlijk)!
    Gefeliciteerd met de verjaardag van je kleindochter!

    Groetjes
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk dat je mijn appeltaartrecept hebt gepromoveert tot jouw 'verjaardag's appeltaart'! Is ook 1 van mijn favoriete appeltaarten :-)

    BeantwoordenVerwijderen