dinsdag 2 maart 2010

Kuise zusterkoek met Friese Nagelkaas


Als ik in de gelegenheid ben koop ik bij een echte kaasboer Friese nagelkaas. Afgelopen weekend in Leeuwarden kocht ik een stuk jong belegen nagelkaas, lekker romig van smaak en smelt op de tong.

Altijd ben ik geïnteresseerd in en op zoek naar streekgerechten. Op de internetpagina worldcook.net kwam ik een combinatie tegen van een traditioneel Fries gerecht 'Kuise zusterkoek' met Friese Nagelkaas. Normaal gesproken worden de gebakken boterhammen geserveerd met rozijnen en poedersuiker. Genoemde variant vond ik echter een uitdaging en heb deze inmiddels gemaakt en verorbend.

Heerlijk om mee te nemen bij de middagboterham of te eten bij de welbekende 4-uurs-dip.

Kuise zusterkoek met Friese Nagelkaas

Ingrediënten:

8 sneetje witbrood
2 eieren
250 ml room
2 eetlepels suiker
½ theelepel nootmuskaat
6 plakjes Friese nagelkaas
50 gram boter

Bereiding:

Klop de eieren los met de suiker, de room en de nootmuskaat.

Haal de sneetjes brood door dit mengsel en bak ze één voor één in een koekenpan met wat boter aan beide kanten goudbruin.

Maak twee stapeltjes van vier sneetjes met drie plakjes kaas ertussen.
Snijd de boterhammen in vierkantjes.


Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten