woensdag 4 juli 2012

Salade Niçoise




In het koelschap van de supermarkt vind je tegenwoordig een groot assortiment aan maaltijdsalades. Allerlei combinaties zijn verkrijgbaar. Als je alleen op de verpakkingen afgaat dan zullen deze allemaal voortreffelijk smaken. Ik moet toegeven dat ik verschillende wel geprobeerd heb. Het is zo verleidelijk gemakkelijk. Maar ……. eigen gemaakte salades zijn toch lekkerder. Al is het alleen maar omdat ik ze met liefde maak.

Nadeel van het zelf bereiden is dat je er de tijd voor moet nemen. Het koken, snijden en samenstellen vergt nou eenmaal wat meer moeite. Het grootste voordeel is dat alle ingrediënten vers zijn en met de nu verkrijgbare seizoengroenten. Dat geeft voor mij de juiste smaak.

Zelf ben ik niet echt creatief en zal niet zo snel een nieuw recept creëren. Maar ik heb mijn weg gevonden op internet en in de bibliotheek als het om recepten gaat. Een kookboek waar ik altijd met heel veel plezier mijn ideeën uit haal is: Vers van Sarah Raven met als ondertitel Koken met de oogst van het seizoen.

Van deze klassieker heb ik weer genoten. Zelf gemaakt en lekker vers.

Salade Niçoise (voor 4 personen)

Ingrediënten:

300 gram (2 stukken) verse tonijn
Olijfolie
12 kwarteleitjes
350 gram sperziebonen
Zout
450 gram nieuwe aardappeltjes
10 geroosterde kerstomaatjes
2 rode Spaanse pepers, in dunne reepjes gesneden
10 radijsjes, doormidden gesneden
12 zwart olijven
12 ansjovisfilets
20 kappertjes

Voor de dressing:

3 eetlepels olijfolie
1 theelepel Dijon mosterd
1 eetlepel rode wijnazijn
Zout en zwarte peper


Bereiding:

Verwarm een grillpan voor tot deze zeer heet is, vet de stukken tonijn aan beide kanten licht in met een beetje olijfolie en gril ze aan elke kant 1,5 minuut. Laat ze 5 minuten rusten en snijd ze schuin in plakjes van 0,5 cm.

Kook de kwarteleitjes 4 minuten en laat ze schrikken en enigszins afkoelen in een kom met koud water. Pel ze.

Kook de sperziebonen 3 minuten in een pan met licht gezouten kokend water en spoel ze af in een kom met koud water.

Kook de aardappeltjes in circa 15 minuten beetgaar. Laat ze enigszins afkoelen.
Klop alle ingrediënten voor de dressing door elkaar en voeg zout en peper naar smaak toe.

Schik de bonen als een bedje op de bodem van een grote, ondiepe schaal, Schep ze om met een deel van de dressing.

Voeg de kerstomaatjes, de Spaanse peper, radijsjes, aardappeltjes, olijven en ansjovis toe. Voeg de gepelde kwarteleitjes toe, strooi de kappertjes erover en schik de plakjes tonijn erop. Sprenkel de rest van de dressing over de salade en strooi het basilicum of de kervel erover.


Smullen maar!

1 opmerking:

  1. Ziet er heerlijk uit, deze salade nicoise. Zo hoort-ie: met verse tonijn. Ik vind 'm helemaal geweldig in de zomer. Licht, smaakvol en toch maagvullend door de groenten en de vis. Mooi bordje, complimenten.

    BeantwoordenVerwijderen