dinsdag 10 juli 2012

Abrikozentaart




Zo af en toe heb ik een probleem met kiezen. Dit komt waarschijnlijk omdat mijn sterrenbeeld weegschaal is. Sommige hebben daar last van. Ik dus ook.

Van de week had ik bedacht om voor de koffievisite een taart te bakken met zomers fruit. Allerlei soorten zijn nu volop verkrijgbaar en de meeste vallen bij mij wel in de smaak. Welke dan te kiezen? Abrikozen, kersen of kruisbessen? Daar heb ik lang over moeten nadenken. Zo lang dat ik bijna in tijdnood kwam en de taart niet op tijd voor de visite gereed zou zijn.

Uiteindelijk koos ik voor de abrikozentaart van Caroline’s blog. Deze taart is gemakkelijk te maken en de foto is zo uitnodigend dat ik die taart wel zou willen serveren met de koffie. Het enige dat ik achterwege heb gelaten was het steranijspoeder. Niet omdat ik dat niet lekker vind, maar omdat ik dat niet in huis had. De toko waar ik normaal gesproken bijzondere kruiden koop was wegens vakantie gesloten. Een fietstocht naar het centrum van de stad zat er niet meer in. Het zou te laat worden om dan nog een taart te kunnen bakken. Deze keer dan zonder steranijspoeder, maar de zomer is nog lang. Een herkansing zit er wel in.

Abrikozentaart

Ingrediënten:

205 gram patentbloem
2 theelepels bakpoeder
0,25 theelepel zout
70 gram zachte boter, op kamertemperatuur
150 gram licht basterdsuiker
2 grote eieren (L)
80 milliliter zonnebloemolie
geraspte schil van 1 sinaasappel
1,5 theelepel vanille extract
6 abrikozen, doormidden gesneden en ontpit


Attributen:

Bakpapier
Bakblik 20 x 20 cm


Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 180 graden (heteluchtoven 165 graden).
Vet een vierkant bakblik van 20 cm in en deponeer het bakpapier, aan beide zijde overhangend, in het blik.

Meng in een beslagkom de bloem, bakpoeder en het zout.

Doe de boter in een andere grote kom en mix voor 3 minuten tot de boter romig is. Voeg de basterdsuiker toe en mix nog 2 minuten.

Meng één voor één de eieren door het mengsel van boter en suiker en klop tussen elk ei 1 minuut door.

Doe de sinaasappel, het vanille extract en de olie erbij en mix verder totdat alles goed gemengd is.

Meng het meelmengsel geleidelijk erdoor en mix kort op lage snelheid door.

Verdeel het deeg in de vorm en schik de abrikozen met de platte kant naar boven.

Bak 40 minuten in de voorverwarmde oven. Met een satéprikker controleren of de cake voldoende gaar is.

Laat de cake nog even afkoelen in de vorm. Verwijder het blik en laat verder afkoelen op een rooster.


Smullen maar!

1 opmerking:

  1. Hallo Johanna,
    Leuk dat je hem ook genaakt hebt. Dezelfde cake met pruimen en kardemon is ook erg lekker (zie mijn blog).
    Bedankt voor de link!
    groeten, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen