vrijdag 15 april 2011

Asinas nanas


Vandaag heb ik de hele dag maar vrij genomen. Een dag om inkopen te doen en alvast een paar gerechten te maken voor zondag. Dan komt ons eetclubje weer eens bij elkaar. Mijn man en ik zijn deze keer aan de beurt. Al een paar weken tref ik zo mijn voorbereidingen. Wat zet ik op tafel? Welke soort van keuken kies ik? En ga zo maar door.

Ik heb niet wakker gelegen over de keuze van de keuken. Het wordt een Indische rijsttafel! Maar dan ook een echte, met allerlei verse kruiden en verschillende vlees- en groentegerechten. Niets komt uit een zakje of potje. Voor de juiste ingredienten kan ik putten uit een groot aantal recepten die ik op de plank heb liggen. Een paar van de schotels zijn al eerder op deze blog geplaatst.

Van de uitgebreide Indische rijsttafel voor aanstaand weekend zet ik daarom alleen de recepten op deze blog die ik nog niet eerder heb laten zien.

Hier het eerste gerecht. Dit is een bijgerecht; een zoetzuur van ananas.

Asinas nanas

Ingrediënten:

1 verse ananas
2 rode lomboks
1 eetlepel arachide olie
2 sjalotten, gesnipperd
0,5 theelepel ketoembar
1 mespuntje djintan
400 milliliter witte wijnazijn
100 gram suiker
1 kaneelstokje
6 kruidnagels
0,5 theelepel versgemalen peper

Bereiding:

Snijd de verse ananas in plakken, schil en snijd de harde kern eruit. Snijd de plakken in stukjes.

Snijd de lomboks overlangs doormidden, verwijder de zaadjes en snij het vruchtvlees in smalle reepjes.

Verhit de olie in een steelpan met anti-aanbaklaag en roerbak de lombok, sjalotten, ketoembar en djintan 3 minuten. Voeg de azijn, suiker, kaneel, kruidnagels, peper en 75 milliliter water toe.

Breng het geheel al roerend aan de kook en laat het 10 minuten heel zachtjes pruttelen. Roer regelmatig.

Neem de pan van het vuur en meng de ananas door het vocht. Schep het gerecht in een goed schoongemaakte glazen pot en laat het minstens 1 dag in trekken voor gebruik.

De zoetzure ananas is ongeveer 1 week houdbaar in de koelkast.

Selamat makan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten