maandag 18 april 2011

Saté kambing

De gerechten van de Indische rijsttafel die ik aan mijn gasten geserveerd heb zijn als volgt:

Witte rijst
Saté kambing, Babi Ketjap, Rendang (Vleesgerechten)
Ajam paniki (Kipgerecht)
Pepesan (Visgerecht)
Sambal goreng boontjes, Oerap (Groentegerechten)
Sambal goreng Telor (Eierengerecht)
Atjar ketimoen, Asinas nanas (Zoetzure bijgerechten)
Verschillende soorten sambal
Bawang goreng (Gebakken uitjes)
Abon

De meeste recepten heb ik inmiddels gepubliceeerd op deze blog. De nog niet verschenen items zal ik in de toekomst zeker nog op deze blog plaatsen.

Het laatste onderdeel dat bereid moest worden was de Saté kambing. Mijn man was verantwoordelijk hiervoor en werd geassisteerd door de gasten onder het genot van een drankje.


Saté kambing


Ingrediënten:

500 gram lamsvlees (of geitenvlees)

Voor de marinade:
1 kleine rode ui, gesnipperd
2 teentjes knoflook, uitgeperst
1 theelepel djahé (gemalen gemberwortel)
1 theelepel ketoembar
3 eetlepels ketjap manis
6 blaadjes djeroek poeroet, gekneusd
0,5 theelepel zout
limoensap


Bereiding:

Snijd het vlees in blokjes. Roer alle ingrediënten voor de marinade door elkaar. Schep het vlees door de marinade en laat het afgedekt minstens 8 uur in de koelkast staan.

Neem het vlees uit de marinade en rijg het aan satéstokjes.

Rooster de saté op de BBQ in ongeveer 10 minuten, keer de stokjes regelmatig.

Sprenkel wat citroensap over de saté.

Serveer met bawang goreng (gebakken uitjes).


Selamat makan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten