zaterdag 31 juli 2010

Frambozen-rodebessenjam


Al het fruit dat in de maanden juli en augustus vers te verkrijgen is; ik kan er geen genoeg van krijgen. Heerlijk vers uit het handje, over het dessert of om een jam te maken.

Vandaag heb ik een combinatie jam gemaakt. Deze past heel goed over een zelf gemaakte rijstpudding of een ouderwetse griesmeel- of rijstepap.

Deze jam heeft een prachtige kleur. Het fruit wordt nauwelijks gekookt en blijft daardoor nog wat heel. De rode bessen dienen als tegenwicht voor de zoete frambozen, wat volgens mij de allerbeste frambozenjam aller tijden oplevert.
De jam heb ik niet zo dik laten inkoken, want ik gebruik het meer als een saus dan als een jam. Hieronder staat wat je nodig hebt voor 5 potjes

Frambozen-rodebessenjam

Ingrediënten:

500 gram kristalsuiker
500 gram frambozen
200 gram rode bessen, gerist

Bereiding:

Strooi de suiker in een schaal en zet hem een halfuur in de oven op een zeer lage stand.

Steriliseer 5 potjes en de deksels in een grote pan met kokend water voor minimaal 15 minuten.

Kneus het fruit voorzichtig en verwarm ze in een steelpan op een laag vuur. Breng het fruit aan de kook en voeg de verwarmde suiker toe. Roer het geheel op laag vuur totdat de suiker opgelost is en kook het dan 3 tot 4 minuten op hoog vuur.

Schenk de jam in de nog warme gesteriliseerde potjes en sluit ze direct. Zet de potjes ongeveer 5 minuten onderste boven. Bewaar de potjes op een donkere, koele plaats. Na het openen in de koelkast bewaren.

Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten