dinsdag 8 juni 2010

Gestoofde wijnbladeren


Rondom het huis en in de tuin staan allerlei bloemen, planten en kruiden die gebruikt kunnen worden in gerechten. Mijn tuin is strak ingericht met grote tegels, een houten vlonder en omzoomd met een planken schutting waarop hedera volop zijn gaan kan gaan. De (gekneusde) blaadjes van deze klimop gebruikt mijn moeder nogal eens ter bestrijding van likdoorns. Of het echt helpt durf ik niet te zeggen.

Verder heb ik een geweldig mooie rechthoekig gedeelte ingericht met lavendel. De struiken snoei ik aan het eind van de winter tot op het eerste blaadje groen dat te voorschijn durft te komen. Al bijna een decennia vertroetel ik deze struikjes en oogst vooral veel bewondering van familie, vrienden en voorbijgangers. Gegeten heb ik ze nog niet, maar ik gebruik de bloemsteeltjes als decoratie bij gerechten en bundel ze gedroogd voor in mijn linnenkast. De lavendel staat nu (bijna) uitbundig te bloeien en geurt na een regenbui weer heerlijk.



Wel staan op een plantentafel bij het keukenraam allerlei verschillende kruiden in bloempotten, zoals basilicum, peterselie, bladselderij en tijm. Munt echter nog niet. Voor deze gelegenheid is de munt in een pakje, maar wel vers, gekocht in de supermarkt.

Brandnetels staan onder de vlinderstruik. Ooit heb ik gelezen dat rupsen zich te goed doen aan dit netelige onkruid. Voor grote zwermen vlinders is dit onkruid dus onontbeerlijk in een stadstuin. Nog nooit geprobeerd brandnetelsoep of -thee te maken! Echt niet, dit trekt mij niet zo.

Tussen de hedera door groeit mijn druif. Alleen weet ik niet welk ras, de druiven worden niet echt groot. Als de zomer goed is, pluk ik toch een groot aantal trossen. Ze zijn in een mooi wijnjaar erg lekker. De jam of gelei van deze druiven is ook erg smaakvol.



De bladeren van de druif zijn nu gebruikt in het recept voor mijn inzending van het Food Blog Event van juni: Vers Geplukt!

Gestoofde wijnbladeren

Ingrediënten:

12 verse wijnbladeren
2 eetlepels olijfolie
1 ui, gesnipperd
2 eetlepels pijnboompitten
1 teentje knoflook, gesnipperd
115 gram langkorrelige rijst, gekookt
2 tomaten, ontveld en zonder zaadjes, in kleine blokjes
1 eetlepel verse munt, gehakt
1 citroen in schijfjes
150 milliliter droge witte wijn
200 milliliter groentenbouillon
zout en versgemaalde zwarte peper
citroenpartjes voor garnering

Attributen:

Ovenschotel

Bereiding:

Blancheer de wijnbladeren 2 minuten in een pan met kokend water tot ze donkerder en zacht zijn. Spoel de bladeren met koud water af en laat ze uitlekken.

Verhit de olie in een koekenpan en fruit al roerend de ui in 5 minuten zacht. Voeg de pijnboompitten en knoflook toe en bak alles, nog steeds roerend, goudbruin.

Roer alles door de gekookte rijst, met de tomaten, munt en peper en zout.

Schep op elk wijnblad en lepel van het mengsel. Vouw de zijkanten over de vulling en rol het blad stevig op.

Leg de gevulde wijnbladeren, met de naden onder, tegen elkaar in de ovenschaal. Leg de citroenschijfjes erop. Schenk de wijn erover en genoeg bouillon om de citroenschijfjes te bedekken.

Dek de schaal af en zet hem in een koude oven. Stel de stand in op 200 graden (heteluchtoven 180 graden). Verlaag de temperatuur na 30 minuten naar 160 graden (heteluchtoven 145 graden) en laat nog 30 minuten in de oven staan.

Serveer de gevulde wijnbladeren warm of koud met partjes citroen.

Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten