zaterdag 13 oktober 2012

Perkedel Oedang (gebakken visballetjes)





Vandaag staat er op het menu weer een Indonesische maaltijd. De voorbereidingen zijn al vroeg begonnen. Sambal goreng telor heb ik ’s morgens als eerste gemaakt, want dan kan de smaak van de hete saus nog lekker in de eieren trekken. De ingrediënten voor de nasi staan al klaar. De witte rijst is gaar, maar moet nog goed afkoelen. Een goede afgekoelde en droge korrel geeft het beste resultaat voor een schotel nasi goreng (gebakken rijst).

Met de gebakken visballetjes heb ik vandaag weinig bemoeienis gehad. Mijn man heeft alle werkzaamheden op zich genomen tot en met het bakken van de balletjes. Ik heb alleen de balletjes met eigen handen gedraaid. En natuurlijk mocht ik één van de eerste gebakken visballetjes proeven.

Heerlijk! Geserveerd met een Thaise Sweet Chilli saus is dit gerechtje op z’n allerlekkerst.

Perkedel Oedang (Gebakken visballetjes)

Ingrediënten:

250 gram garnalen
200 gram klapper
1 ei
1 eetlepel maizena
2 grote uien
3 teentjes knoflook
1 rode lombok
1 theelepel ketoembar
½ theelepel djinten
1 theelepel suiker
Zout
Arachide olie

Attributen:

Keukenmachine
Wok


Werkwijze:

Pel de uien en de knoflook en hak ze fijn.

Was de lombok, verwijder de zaadjes en hak deze fijn.

Hak de garnalen in kleine stukjes.

Doe de uien, knoflook, lombok, ketoembar, djinten, suiker en wat zout in een keukenmachine en maal het mengsel fijn.

Meng de garnalen, klapper en het fijngemalen mengsel goed door elkaar.

Klop het ei met de maizena en kneed het goed door de massa.

Vorm met de hand kleine balletjes en bak deze in een wok met hete olie goudbruin.

Selamat makan!

2 opmerkingen:

  1. Met dank voor je belangstelling en/of reacties op mijn weblog. Ik wens jou en je naasten een heel gelukkig en vooral gezond 2013! Dat ook het komende jaar opnieuw veel Eetplezier te wachten staat.

    BeantwoordenVerwijderen