zondag 13 februari 2011

Gehaktbrood


Gisteren was ik weer vroeg op pad voor de weekendboodschappen. Het voordeel van de vroege zaterdagmorgen is dat het nog lekker rustig is in de winkels. Je merkt dat men op deze eerste weekenddag het rustig aan doet. Uitslapen, koppie koffie met een krantje en dan gaan de meeste mensen pas op pad. Ik doe dat anders: Eerst de boodschappen, een vers broodje, krantje en koppie koffie. Deze volgorde past mij meer.

Een bijkomend voordeel is dat in de plaatselijke supermarkt waar ik de inkopen doe, een groot aantal vers artikelen afgeprijsd worden, zoals kaas, vlees en groentegerechten. Dit voordelige aanbod geeft mij vaak inspiratie als ik denk aan de verschillende maaltijden die ik wil gaan maken. Gisteren kocht ik runder, kalfs- en varkensgehakt met 35% korting. Mijn plan wat te eten was dus al snel gemaakt.

Dit gehaktbrood smaakt heerlijk, in plakken gesneden, op vers gebakken bruin volkoren brood. Het gedeelte dat niet direct geserveerd wordt, kan gemakkelijk ingevroren worden.



Gehaktbrood


Ingrediënten:

500 gram rundergehakt
500 gram varkensgehakt
500 gram kalfsgehakt
100 gram mager ontbijtspek
3 fijngesneden sjalotten
5 lente-uitjes
5 teentje knoflook (geperst)
3 eieren
1 theelepel djintan
1 theelepel gemalen piment
0,5 theelepel cayennepeper
0,5 theelepel nootmuskaat
zout
4 eetlepels olijfolie
4 eetlepels tomatenketchup
4 takjes rozemarijn
4 blaadjes laurier
75 gram vers broodkruim of paneermeel


Attributen:

Wok
Cakeblik


Bereiding:

Oven voorverwarmen op 225 graden (heteluchtoven 200 graden).

Bak in de wok de sjalotten, lente-uitjes en de knoflook 5 minuten in de olijfolie op een zacht vuur. Laat het afkoelen.

Klop de eieren los met cayennepeper, zout, djintan, piment, nootmuskaat en tomatenketchup.
Meng het gehakt met het groentemengsel en het eimengsel. Voeg het broodkruim/paneermeel toe en maak een samenhangend geheel.

Vorm het gehakt tot een brood en leg het in het cakeblik. Leg de dunne plakjes ontbijtspek over het gehaktbrood en stop de uiteinden van het spek onder het brood. Steek wat de takjes rozemarijn en het laurierblad in het brood.
Zet het blik in de oven en bak 15 minuten.
Schakel de oven terug naar 175 graden (heteluchtoven 155 graden) en bak het gerecht ongeveer 1,5 uur.

Serveer het gehaktbrood in plakken.


Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten