dinsdag 26 oktober 2010

Scones met cranberries


Inspiratie, tijd en ingrediënten heb ik op dit moment in overvloed. Van de cranberries die ik maandag gekregen heb en na het bakken van de Cranberrie-dadelkoek uit mijn vorige blog, waren er nog voldoende over om nog iets lekkers te bakken.

Nu in een variatie met scones. Waarom scones? Omdat ik nog steeds met warme gevoelens terug kijk op mijn vakantie in Schotland. En scones zijn van Schotse origine, zegt men. Een veelvuldig herhaalde legende is dat de scone zijn naam dankt aan ‘the Stone of Scone’ of ‘Stone of Destiny’, welke bewaard werd in de abdij in Scone vlakbij Perth, gelegen aan de oevers van de rivier de Tay, de hoofdstad van het Schotse graafschap Perthshire. Perth wordt vaak genoemd als eerste hoofdstad van Schotland, maar eigenlijk viel deze eer te beurt aan het nabijgelegen dorp Scone.




Deze abdij of eigenlijk de ruïnes daarvan heb ik met eigen ogen kunnen bewonderen. Wat een indrukwekkend gebouw. En wat een geschiedenis. Als je Schotland bezoekt, dan kan je hier niet omheen.

Scones heb ik tijdens mijn vakantie in verschillende variaties gegeten bij de koffie of thee. Alle varianten waren even lekker. De Schotten kunnen wel bakken, hoor! Het recept van vandaag komt uit een kookboek dat ik ter plaatse kocht. De tekst is zelf vertaald en hier en daar zijn wat ingrediënten uit andere recepten toegevoegd.

Scones met cranberries

Ingrediënten:

270 gram tarwebloem
65 gram suiker
1,5 theelepel bakpoeder
1 theelepel kardamompoeder
0,5 theelepel baking soda
0,25 theelepel zout
85 gram koude, in blokjes gesneden, ongezouten roomboter
1 medium ei
120 ml karnemelk
1 theelepel vanille extract
120 gram cranberries
30 gram kokosmeel

Attributen:

12 muffinvormpjes

Bereiding:

Verwarm de oven tot 200 graden (heteluchtoven 180 graden)

Doe de bloem, suiker, bakpoeder, kardamompoeder, baking soda en zout in een beslagkom. Verdeel de boter in klontjes over het bloemmengsel en snijd met twee messen tot de grootte van een kleine erwt. De kleine klontjes boter moeten nog net zichtbaar blijven.

Klop het ei en het vanille extract door de karnemelk en voeg dit aan het bloemmengsel toe. Roer met een houten lepel totdat alles net gemengd is.

Voeg als laatste het kokosmeel en de cranberries toe. Roer dit door het meelmengsel.
Met twee eetlepels bolletjes deeg scheppen in muffinvormpjes.

Ongeveer 20 minuten gaar en bruin bakken.

Smullen maar!

1 opmerking:

  1. Hoi Johanna,

    Zou je het leuk vinden om je scones of één van de andere gerechten/hapjes die je maakt op mijn website te zetten: www.ikmaakdelekkerste.nl

    Groeten,
    Tamara
    info@ikmaakdelekkerste.nl

    BeantwoordenVerwijderen