dinsdag 6 april 2010

Pittige salade van taugé met witte bonen in tomatensaus



Iets uit Niets is het Food Blog Event voor april 2010. En ja, ook mijn koel- en voorraadkast bevat ingrediënten waarmee ik voor deze gelegenheid een smakelijke avondmaaltijd kan bereiden zonder dat ik naar de winkel ga.

In het Paasweekend heb ik een uitgebreide Indische rijsttafel gemaakt. Geassisteerd door mijn man voor het snijwerk en met name voor de juiste smaak. Hij gebruikt namelijk nooit een weegschaal, lepeltje, of kijkt niet naar grammen, maar voegt kruiden en boemboes toe op zijn gevoel. De restanten van deze rijsttafel heb ik gesealed en ingevroren voor het geval ik helemaal geen tijd of inspiratie heb om aan eten te besteden.

In de koelkast was blijven liggen een bakje met taugé (vergeten om te gebruiken), een halve paprika en een stengeltje bosui. Dit zijn mijn ingrediënten om van Iets uit Niets een avondmaaltijd te maken. Aangevuld met andere items uit de voorraadkast en vriezer, want alleen een salade op het menu is te 'mager' voor het stillen van de trek.


Pittige salade van taugé

Uit mijn koel- en voorraadkast:



1 stengeltje bosui
1 kleine rode peper
100 gram tauge
1/2 rode paprika
2 eetlepels gembersiroop
2 eetlepels azijn
zout

Attributen:

Vergiet

Bereiding:

Maak de paprika schoon, snijd in kleine stukjes en blancheer deze even in kokend water. Laten uitlekken. Snijd de bosui in smalle ringetjes. Was de peper en snijd hem doormidden. Verwijder de zaadjes en snijd de peper in smalle ringetjes.
Doe de taugé, de bosui en de rode peper in een vergiet en schenk er een liter kokend water over.

Schep de taugé, de ui, de paprika en de peper door elkaar.
Roer een sausje van de gembersiroop, de azijn en het zout. Schenk het sausje over de salade.

Witte bonen in tomatensaus

Uit mijn vries-, koel- en voorraadkast:



2 potjes witte bonen in tomatensaus à 360 gram
2 uien
250 gram gehakt
1 theelepel knoflookpoeder
2 theelepels sambal oelek
1 theelepel djinten
2 theelepels ketoembar

Bereiding:

Snijdt de uitjes.

Bak het gehakt rul zonder olie of boter. Voeg daar de ui en het knoflookpoeder toe en laat het even bakken. Voeg de djinten en de ketoembar toe. Daarna 'sambal bij'.
Roer dit alles door elkaar. Tot slot de witte bonen met saus toevoegen en dit alles laten warmen.

Geserveerd met witte rijst. Het smaakte ons heerlijk!


Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten