maandag 12 mei 2014

Rabarbermoes



Elk weekend maak ik een fietstocht naar een Landwinkel om verse melk en eieren te kopen. Deze boerderijwinkel heeft naast deze verse producten ook een groot aanbod van andere bij Landwinkel aangesloten boerderijen of kwekerijen. Alles wel onder de noemer streekproducten. Soms kom ik daar leuke verrassingen tegen. Zo ook op de afgelopen nogal regenachtige zondag.

In eerste instantie wilde ik de wekelijkse fietstocht overslaan, maar ik vond toch nog een momentje dat het niet meer zo hard regende. Ik durfde de rit aan te vangen. Helaas duurde deze korte opleving maar even, want ik kwam doorweekt aan bij de boerderij. Gelukkig word ik altijd hartelijk en warm ontvangen. Dan vergeet je direct de natte spijkerbroek en de fikse tegenwind. Op terugrit zat de wind dus wel mee.

Ik kocht een bos jonge rabarberstengels met een verhaal. Normaal gesproken verkoopt de boerin geen groente of fruit buiten haar eigen leveranciers om. Deze rabarber kwam uit de moestuin van haar moeder. Om gezondheidsredenen moest haar moeder uit de nabijgelegen boerderij en werd erf en moestuin ontruimd. Zo vroeg in het jaar stond er eigenlijk nog niets in de moestuin, maar de rabarber was wel uitgelopen en stond er al fier bij. Kleindochter opperde het idee de stengels te oogsten en in de boerderijwinkel te verkopen. Van de opbrengst koopt kleindochter nu een boeket bloemen en brengt deze bij haar grootmoeder. Een mooie geste op deze Moederdag.

Met een warm gevoel en een heerlijke aanwinst kon de plenzende regen op de terugweg mij niet meer deren.


Rabarbermoes

Ingrediënten:

750 gram jonge rabarberstengels
20 tot 50 gram suiker
geraspte schil van een halve citroen
1 kaneelstokje

Werkwijze:

Snijd de steelaanzet en het blad van de rabarber. Trek eventueel de schil af. Bij jonge rabarber is dat niet nodig.

Snijd de stengels in stukjes van ongeveer 3 centimeter en was deze zorgvuldig af.

Doe de rabarber met aanhangend water in een grote pan. Gebruik hiervoor geen aluminium pan.
Breng de rabarber op een matig vuur aan de kook.

Voeg de geraspte citroen schil toe en het stukje kaneel.

Roer regelmatig en laat 10 minuten zachtjes koken.

Haal de pan van het vuur en verwijder de kaneel. Roer de suiker naar eigen smaak erdoor.

Serveer de moes warm of koud.


Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten