maandag 29 april 2013

Gekonfijte sinaasappelschillen



De voorbereidingen zijn begonnen. Op zondag 5 mei mag ik weer koken voor ons eetclubje. Het bedenken van een menu was dit keer geen grote opgave. In deze week vol feestelijkheden had ik al snel een keuze gemaakt welke menugangen ik ga bereiden.

Het moest feestelijk zijn; iets met Nederland hebben. En nee, het hoeft niet perse met het Oranje huis van doen te hebben.

Waarom dan dit recept voor de toch duidelijk oranje gekleurde gekonfijte sinaasappelschillen.

Als dessert heb ik iets gekozen, wat ik al eerder op mijn blog hebt geplaatst. Destijds waren alle ingrediënten van mijn boodschappenlijst zonder probleem verkrijgbaar. Maar deze keer stond ik voor een onverhoopte opgave. Ik kan nergens hier in de buurt gekonfijte sinaasappelschillen kopen! Niet bij de notenbar (waar ze toch veel hebben), niet bij de kaasspeciaalzaak (die heeft ook een uitgebreid assortiment met noten en zuidvruchten), niet bij Appie, niet bij de andere supermarkten en zelfs niet bij de toko.

Dan maar zelf maken. En zie hier het resultaat. Een enkel stukje heb ik al geproefd en heeft mijn goedkeuring gekregen. Nu de rest van het dessert nog, maar daar heb ik wel vertrouwen in.
Wordt dus vervolgd.


Gekonfijte sinaasappelschillen


Ingrediënten:

2 grote handsinaasappels
250 gram suiker
250 gram water
Extra water om de schillen te blancheren (3x)

Bereiding:

Boen de sinaasappels goed schoon met warm stromend water. Rol daarna door beide handen om de schil gemakkelijk te kunnen scheiden van het vruchtvlees.
Snijd de sinaasappels in 8 partjes.
Snij het vruchtvlees en zoveel mogelijk van het witte tussenlaagje van de schil weg.
Snijd de schil in reepjes en daarna in kleine blokjes. Verwijder de lelijke stukjes uit de schil.

Zet een pan water op het vuur en laat deze koken. Blancheer de in blokjes gesneden schilletjes één minuut in het kokende water. Haal uit de pan en laat uitlekken.
Herhaal dit nog tweemaal.

Doe in een andere pan 250 gram water en de suiker en laat deze langzaam in z’n geheel oplossen.
Voeg de sinaasappelschiltjes hierbij toe en laat circa 30 minuten heel langzaam koken totdat deze gaar is. De schilletjes zijn klaar als deze zacht is en gemakkelijk door te bijten.


Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten