woensdag 16 november 2011

Warme herfstappelsap




Op mijn zoektocht naar streekgerechten kom ik soms verrassende producten tegen. Op bijna een steenworp afstand van mijn woonplaats, in het buitengebied van Hoogland (een dorpje dat geannexeerd is door de stad Amersfoort) ligt het landgoed Coelhorst. Rondom en in dit gebied fiets en wandel ik regelmatig. Vaak blijf ik even stilstaan bij het oude kerkje dat bij het landgoed hoort en geniet van de rust, het vogelgezang en het uitzicht over het gebied Hoogland-West.

In de boomgaard dat bij dit landgoed behoort staan oude fruitbomen met onder ander de Coelhorsterappel. Een moesappel die lijkt op de “Schone van Boskoop”. In de plaatselijke pers en op de website van Natuurmonumenten, de huidige beheerder, zijn over dit oude appelras verschillende publicatie verschenen. Van de Coelhorsterappels wordt appelsap geperst en deze verkoopt men in de plaatselijke supermarkt.

Gisteren had ik een primeur. Op het moment dat er een artikel verscheen op de website van destadamersfoort.nl kocht ik één van de eerste flessen. Het sap smaakt heerlijk. Lekker fris en fruitig. Gekoeld is het een prima dorstlesser, maar ook verwarmd en met kruiden toegevoegd is het een aanrader voor na een herfstwandeling of na een winterse schaatstocht.

Warme herfstappelsap


Ingrediënten:

1 liter appelsap (Coelhorsterappelsap)
5 kruidnagels
5 kardemonpeulen
1 kaneelstokje

Bereiding:

Doe alle ingrediënten in een pan. De kardemonpeulen wel eerst kneuzen. Breng het geheel aan de kook en laat 10 minuten sudderen.

Eventueel een glaasje rum toevoegen voor de liefhebber.

Warm serveren.

Smullen maar!

2 opmerkingen: