vrijdag 23 oktober 2015

Chili van pompoen en zwarte bonen



Vorige week was ik nog even weg voor een korte vakantie in het Oostenrijkse Karinthië. Sowieso kom ik graag in de bergen, 's Zomers of 's winters, in beide seizoenen is het goed verblijven. Maar nu kwam ik dan in de herfst. Gelukkig viel het weer mij mee. Het was mooi en minder mooi, maar als de zon scheen was het een pure beleving. De bergflanken gloeiden op met alle herfsttinten die je kan bedenken. Van licht geel en rood tot goudbruin. Zo prachtig mooi hoe de bomen kunnen verkleuren en bijvoorbeeld hoe vlammend oranje dan kan zijn.

Niet alleen buiten in de natuur was het een waar schouwspel, maar ook de plaatselijke winkels waren helemaal in herfstachtige sferen. Bij de Hofer en Billa kon ik volop pompoenen in allerlei kleuren, soorten en maten kopen. Suggesties voor het bereiden van het lekkers werden ook gegeven. Net als hier in Nederland hebben deze winkelketens een huisblad met allerlei recepten. Gretig geworden door de kleuren en geuren wilde ik eigenlijk direct al aan de slag. Bladerend door de magazines zag ik een aantal nieuwe ideeën en de recepten gingen mee naar huis om te "übersetzen". Nu was het vertalen geen probleem, maar ik kwam tot de conclusie dat niet alle opgegeven ingrediënten in de supermarkt bij mij thuis te verkrijgen zijn.

De Allerhande gaf uitkomst. Het oktobernummer staat volop in het teken van de herfst met op de cover hetzelfde vlammende oranje waar ik in Oostenrijk "begeistert" van was. Met de recepten uit dit huisblad kan ik nog wel even voort.


Chili van pompoen en zwarte bonen

Ingrediënten:

1 Kabochapompoen
1 Jalapeño peper
2 eetlepels zonnebloemolie
1 eetlepel al-andalus
300 gram rundergehakt
1 blik tomatenblokjes à 400 gram
2 blikken zwarte bonen à 400 gram
zout en peper naar smaak
Eventueel verse koriander blaadjes of bladpeterselie

Attributen:

1 stoofpan met deksel en een dikke bodem

Werkwijze:

Snijd de pompoen doormidden en verwijder de pitjes en de draderige binnenkant. Verdeel de helften vervolgens in parten en snijd de schil eraf. Verdeel de partjes weer in blokjes van ongeveer 1 centimeter.

Snijd het steeltje van de Jalapeño peper, halveer de peper in de lengte en verwijder de zaadlijsten en snijd het vruchtvlees in kleine stukjes.

Verhit de olie in de stoofpan en fruit de helft van de peper en de al-andalus kruiden op een laag vuur.

Voeg het gehakt toe en bak 1 minuut op een middelhoog vuur.

Voeg de pompoen en de tomatenblokjes toe en roer het geheel goed door. Leg de deksel op de pan en laat op een laag vuur in 20 minuten gaar stoven. Roer regelmatig om.

Voeg de laatste 5 minuten de zwarte bonen toe en breng op smaak met zout en peper.

Schep de chili op de borden en bestrooi met de rest van de jalapenopeper en eventueel de fijn gesneden koriander of peterselie.


Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten