woensdag 2 september 2015

Curry olie



De schappen in de supermarkt en speciaalzaken staan er vol mee. Allerlei soorten olie met vele verschillende smaakjes. Toch heb ik deze olie zelf gemaakt. Tijdens een workshop heeft een chef-kok deze variant eens getoond en vanaf dat moment was ik verkocht. Niet alleen heeft de olie tal van mogelijkheden om te combineren, maar ook het restproduct, dat overblijft na bereiding, is weer te gebruiken.

Een van de hoofdingrediënten is kerrie en dat is een product dat veel terug komt bij mij in de keuken. Ik maak graag gebruik van currypasta en dat is juist wat overblijft nadat de olie, kerrie en knoflook voldoende tijd heeft gehad om op smaak te komen. De olie wordt gezeefd en een pasta blijft over. Zowel de olie en pasta zijn een paar maanden in de koelkast houdbaar. De pasta gebruik ik bijvoorbeeld om kip of vis in te smeren (rub) voordat het gebakken wordt of de pasta wordt aangewend als basis voor een geurende curry met varkensvlees of vis.

Kerrie bestaat uit een aantal specerijen en de smaak kan behoorlijk verschillen. De samenstelling van een kerrie uit India is anders dan een uit Suriname of Maleisië. Welke kerrie je uiteindelijk gebruikt voor dit recept kan ik moeilijk aanbevelen. Dat is een kwestie van smaak.

Deze olie is één van de ingrediënten die ik gebruikte voor het recept met de krokante polenta.

Curry olie

Ingrediënten:

0,5 liter druivenpitolie
100 gram kerriepoeder
2 teentjes knoflook (geperst)
100 milliliter warm water.

Attributen:

Kleine kookpan met deksel
Garde
Papieren koffiefilter
Schone oliefles met dop
Glazen pot met deksel

Werkwijze:

Meng de kerrie, de geperste knoflook en het warme water in een kleine kookpan. Mix met behulp van een garde tot een kruimige vochtige massa.
Voeg de olie toe en mix het geheel tot een smeuïge massa.

Zet de pan op een middelmatig vuur en breng al roerend aan de kook. Laat even heel zachtjes koken om de geur en smaken wakker te maken.

Als men geen garingsoven gebruikt, moet de pan met deksel ongeveer 3 uur op een heel klein vuur blijven staan.

Ik heb de pan met deksel erop circa 6 uur in de garingsoven laten staan op stand 3. Dat is 90 graden.

Na deze garingstijd zeef je de massa door middel van een koffiefilter en breng de olie over in een glazen fles.
De overgebleven pasta bewaar je in een afgesloten pot.

Smullen maar!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten