dinsdag 21 oktober 2014

Jachtschotel met zoete aardappelpuree



De uitgave Proef van mijn slager blader ik altijd met veel plezier door. Vaak kom ik bekende recepten tegen, maar dan net even iets anders gemaakt. Zo ook met het recept van vandaag. In nummer 7 staat het recept "Grootmoeders jachtschotel met zoete aardappelpuree". Nu heb ik vroeger wel eens jachtschotel gegeten, maar die maakte mijn moeder. Ik weet niet of zij het recept van mijn grootmoeder heeft doorgekregen. Mijn moeder gebruikte de kookboeken van Margriet en "1000 Recepten voor iedereen" van mevrouw W. Zeldenrust-De Jongh. In deze boeken staat het gebruik van de zoete aardappel in een jachtschotel niet beschreven. De jachtschotels die ikzelf tot voor kort bereidde waren weer een variant op die van mijn moeder. Vandaag stond het recept van de slager of misschien wel van zijn grootmoeder, op tafel.

De bereiding van deze schotel was een project van twee dagen. Allereerst heb ik het vlees gebraden en laten stoven. De braadpan staat zonder problemen een hele dag met gesloten deksel in de garingsoven. De temperatuur komt niet boven 90 graden, dus verbranden kan het vlees niet en al het vocht, geuren en smaken blijven in de pan. Voor het slapen gaan heb ik de pan uit de oven gehaald en laten afkoelen. Zo kon ik de volgende dag gemakkelijk het vlees verwerken en in de schotel verdelen.

De combinatie met zure appel en de zoete aardappel viel goed in de smaak. Zeker voor herhaling vatbaar. Ik zal niet vergeten de slager mijn complimenten over het recept door te geven.

Jachtschotel met zoete aardappel

Ingrediënten:

750 gram riblappen
zout en peper naar smaak
4 uien
125 gram roomboter
300 milliliter rundvleesbouillon (van 1 blokje)
2 laurierblaadjes
2 kruidnagels
2 grote zure appels
1 kilo zoete aardappels
50 milliliter volle melk
2 theelepels grove Zaanse mosterd
2 eetlepels appelstroop

Attributen:

Steelpan
Koekenpan
Braadpan
Ovenschaal

Werkwijze:

Zet 300 milliliter water op het vuur in een steelpan en voeg het bouillonblokje toe. Laat zachtjes koken tot gebruik.

Maak de uien schoon en snij deze in halve ringen. Smelt 50 gram roomboter in een koekenpan en bak de uien hierin glazig tot lichtbruin. Zet apart.

Laat het vlees op kamertemperatuur komen, dep het droog en bestrooi met zout en peper naar smaak. Snijd het vlees in grote stukken. Smelt 50 gram boter in een braadpan en schroei de helft van het vlees rondom bruin. Haal uit de pan en zet apart. Herhaal dit met de rest van het vlees.
Breng al het vlees weer terug in de braadpan. Voeg de hete bouillon, de gebakken uien, laurierblad en kruidnagels toe en breng aan de kook. Laat het vleesmengsel met gesloten deksel minstens 3 uur stoven op een heel laag vuur.

Tot zover deel 1. Vervolg ongeveer 1 uur voor het opdienen van de jachtschotel.

Verwarm de oven voor op 200 graden (heteluchtoven 180 graden)

Schil de aardappels en kook deze gaar in ongeveer 20 minuten. Houd na het koken een (of twee) aardappels (hangt van de grootte af) apart en snijd deze in plakjes voor de garnering.

Verwarm de melk in een steelpan.

Stamp de overgebleven aardappels met een klontje boter tot een mooie puree en roer er zoveel warme melk door totdat een smeuïge puree ontstaat. Roer er tot slot de mosterd door.

Schep de helft van het vlees in een ovenschaal en verdeel de helft van de appelplakjes overheen. Schep daar op de helft van de zoete aardappelpuree.
Herhaal dit.

Verdeel tot slot de aardappelplakjes over de schotel.

Plaats de schotel 30 minuten in de voorverwarmde oven.

Verwarm de appelstroop een halve minuut op laag vermogen in de magnetron. Versier de schotel voor het opdienen met de warme appelstroop.

Smullen maar!




2 opmerkingen: