dinsdag 13 mei 2014

Flaó d’Eivissa



De vakantie is geboekt en “We’er going to Ibiza”. Het liedje van de Vengaboys speelde het hele weekend al in mijn hoofd. Even geen regen, wind en onweersbuien, maar de vrolijke en zonnige noten van deze zomerhit.

Aangespoord door dit gegeven speur ik het internet af, zoek in de bibliotheek naar reisgidsen en absorbeer alles wat maar met dit zonnige eiland te maken heeft. In mijn knipselarchief vind ik zelfs nog een recept dat eind maart in de weekendeditie van het AD stond. Naast het artikel waar allerlei soorten zoete taarten van kaas beschreven staat, vond ik een recept van deze cheesecake afkomstig van het eiland. Flaó betekent taart gevuld met kwark of kaas en Eivissa is de plaatselijke benaming van Ibiza.

In de originele cheesecake wordt queso fresco gebruikt. Dit is een kaas van schapen- en/of geitenmelk. Deze kaassoort kon ik niet vinden, maar volgens het recept kan men een combinatie van ricotta en mascarpone gebruiken.

Het vakantiegevoel is nu echt aangewakkerd in mijn lijf, niet alleen in mijn hoofd maar ook mijn smaakpupillen zijn ontwaakt en klaar voor de vakantie. Helaas duurt het nog even, maar ik kan er alvast van dromen en onderwijl genieten van een punt van deze zonnige traktatie.


Flaó d’Eivissa (8-12 punten)

Ingrediënten voor de bodem:

250 gram tarwebloem
25 gram suiker
Schil van een halve citroen
Snufje zout
1 theelepel anijszaad
30 gram koude boter
2 eetlepels olijfolie
1 ei (M) losgeklopt
2 eetlepels anijslikeur

Ingrediënten voor de vulling:

4 eieren (M)
250 gram suiker
350 gram ricotta
150 gram mascarpone
Snufje kaneel
2 eetlepels gehakte munt + blaadjes voor garnering
Poedersuiker

Attributen:

Taarvorm 26 centimeter
Plasticfolie
Deegroller


Werkwijze bodem:

Verwarm de oven voor tot 180 graden (heteluchtoven 165 graden).

Meng de bloem, suiker, zout en anijszaad. Wrijf de boter erdoor en voeg de resterende ingrediënten toe. Kneed dit kort tot een samenhangend deeg.
Wikkel de deegbal in plasticfolie. Plaats voor ongeveer 30 minuten in de koelkast.

Rol het deeg uit tot een dunne lap en bekleed de ingevette taartvorm.

Werkwijze vulling:

Klop de eieren met de suiker schuimig. Meng de ricotta en mascarpone met een snufje kaneel. Schep de massa door het eimengsel en voeg de gehakte munt toe.

Giet alles op de deegbodem en garneer met een blaadje munt. Bak de cheesecake voor ongeveer 45 minuten in de voorverwarmde oven.

Zet de taart minstens 1 uur in de koelkast voor je ‘m serveert, want koud smaakt ie het lekkerst! Bestrooi eventueel nog met poedersuiker.


Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten