woensdag 2 mei 2012

Prei-aardappelgratin


Het overkomt mij regelmatig dat ik met het bereiden van een diner de eetlust van mijn gasten te hoog inschat. Of dat ik, voor alle zekerheid, de porties per persoon vergroot. Dan is er geen man overboord. De restanten komen de volgende dag gewoonweg weer op tafel. In aangepaste vorm weliswaar en met andere bijgerechten.

Zo ook met de “left-overs” van enkele gerechten van mijn etentje het afgelopen weekend. Zie mijn blog van zondag 29 april Gazpacho-espuma . Van de overgebleven Chocoladetaart heb ik de volgende dag nog een paar puntjes bij de koffie geserveerd. En de aardappelschotel stond gisteren wederom op tafel maar toen met Haricots verts en een blinde vink. De prei-aardappelgratin laat zich gemakkelijk nog een tweede keer in de oven verwarmen. De smaak gaat er zeker niet op achteruit.

Prei-aardappelgratin

Ingrediënten:

50 gram boter
3 eetlepels extra vergine olijfolie
6 jonge preien, zonder groen en in ringen gesneden
3 tenen knoflook, in dunne plakjes
1 kg vaste aardappelen, in heel dunne schijfjes
350 milliliter slagroom
2 verse takjes rozemarijn
Zout en peper

Attributen:

Ovenschotel

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 200 graden (heteluchtoven 180 graden).

Verhit de boter en de olie in een grote pan. Voeg de prei en de knoflook toe, dek de pan af en fruit 15 minuten op laag vuur.
Roer af en toe. De prei moet zacht en zoet zijn.

Beboter een ovenschaal en leg een laag aardappelschijfjes op de bodem. Bedek met wat prei, schenk er wat room over en bestrooi met een beetje rozemarijn, zout en peper. Ga door met laagjes maken tot alle ingrediënten op zijn. Eindig met een laag aardappel, bedek met room en bestrooid met rozemarijn, zout en peper.

Zet 25 minuten in de oven, tot de bovenkant goudbruin is.

Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten