maandag 14 mei 2012

Kalfsvleesrolletjes met artisjokken


Een tijdje geleden heb ik het kook- en fotoboek “Lente in Sicilië” gekregen. Een inspiratieboek over “De keuken van een eeuwenoud eiland”. Hierin wordt onder andere het heerlijke recept van mijn kalfsvleesrolletjes beschreven. Dit recept stond op het menu dat ik aan mijn gasten serveerde op zondag 29 april 2012.

Een lezeres van mijn blog heeft interesse voor de verschillende gangen van het complete menu getoond. Dit wil ik natuurlijk graag met haar (en alle andere lezers) delen.

Door alle voorbereidingen van het complete menu en vanwege de gezelligheid tijdens dit etentje lukte het mij niet een mooie foto van dit vleesgerecht te maken. Om een impressie te geven van de verschillende gangen heb ik daarom de menukaart hierbij gevoegd.

Kalfsvleesrolletjes met artisjokken (6 personen)

Ingrediënten:

900 gram kalfslende
120 gram prosciutto in kleine blokjes gesneden
135 gram boter op kamertemperatuur
Sap van 1 citroen
3 artisjokken
90 gram ongebleekte bloem
120 milliliter extra vergine olijfolie
Verse salieblaadjes
Takjes rozemarijn (voor garnering)
225 milliliter droge witte wijn
Zout en peper

Attributen:

Keukenpapier
Cocktailprikker of keukentouw

Bereiding:

Snijd het kalfsvlees in 12 dunne plakken en dep ze droog op keukenpapier.

Roer de prosciutto door de zachte boter.

Breng een pan gezouten water aan de kook en voeg het citroensap toe. Bereid de artisjokken voor door de stelen en de buitenste bladeren te verwijderen en er van de bovenkant een derde af te snijden. Leg ze in het kokende water en kook ze 2 minuten. Neem ze uit het water en laat ze ondersteboven uitlekken. Snijd ze, als ze afgekoeld zijn om te kunnen hanteren, ieder in 12 plakjes. Verwijder zo nodig harige stukjes hooi.

Bestrijk ieder plakje vlees met wat van het botermengsel en leg er steeds 2 plakjes artisjok op. Rol het vlees strak op en maak het vast met een cocktailprikker of keukentouw.
Rol de rolletjes door de bloem.

Verhit de olijfolie in een grote koekenpan en voeg de salieblaadjes en de kalfsrolletjes toe. Draai ze rond in de olie, zodat ze rondom bruin worden. Voeg de wijn toe en roer goed over de bodem, om alle lekkere aanbaksels van de bodem los te maken. Breng op smaak met zout en peper. Dek de pan af en laat op zeer laag vuur 10 – 15 minuten sudderen. Voeg zo nodig een beetje wijn toe.

Serveer twee kalfsvleesrolletjes op een bedje van rucola op ieder bord. Sprenkel wat van het suddervocht met een lepeltje over de rolletjes en garneer met een takje rozemarijn.

Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten