dinsdag 15 mei 2012

Cake met dadels en walnoten


Mijn keuken is op dit moment met minstens de helft van het normale oppervlak gereduceerd. Niet omdat ik een nieuwe krijg maar omdat de pui vervangen moest worden. De oude krakende, lekkende en deels vergane schuifpui heeft plaats gemaakt voor openslaande deuren en het hoge raamkozijn is getransformeerd in twee glaspanelen tot op de vloer. Het resultaat mag er zijn. Een formidabele lichtinval en het zicht vanuit de keuken gaat bijna naadloos over in de tuin.

Dit alles heeft veel mankracht nodig gehad en geeft nog wat nazorg, zoals schuren, gronden en schilderen van de houten kozijnen. Hiervoor staat er nu een hele stellage die ongeveer de helft van mijn keuken in beslag neemt.

Deze werkzaamheden hebben mij geïnspireerd om de keukenkastjes op te ruimen. Her en der staan er wel producten in de kast die deels gebruikt zijn of pakjes die juist nooit geopend zijn. Met de ingrediënten die ik vandaag verzameld heb, kon ik deze smakelijke cake maken. Eenvoudig om te bereiden, want de meeste keukenapparatuur staat veilig opgeborgen. Maar met een handmixer en een beslagkom kan ik nog net voor het aanrecht staan.

Cake met dadels en walnoten

Ingrediënten:

250 gram zelfrijzend bakmeel
200 gram ontpitte dadels
5 eetlepels honing
10 0 gram grof gehakte walnoten
2 theelepels citroenrasp
250 gram suiker
250 gram ongezouten boter
Zout
5 eieren (M)

Attributen:

Springvorm van 26 cm doorsnede
Handmixer
Beslagkom


Bereiding:


Verwarm de oven voor op 160 graden (heteluchtoven 150 graden).

Vet een 26 cm ronde taartvorm in en bestuif deze met meel.

Snijd de dadels in kleine stukjes. Meng de dadels, de grof gehakte walnoten, 5 eetlepels honing, twee theelepels citroenrasp met twee eetlepels water in een steelpan. Verwarm dit mengsel en breng even aan de kook.

Meng de boter en de suiker in een beslagkom. Doe één voor één de eieren erbij. Mix met een beetje zout totdat de massa schuimig is. Voeg de meel toe en mix totdat alles goed gemend is.
Schep de warme dadels en walnoten door het beslag zodanig dat alle ingrediënten gelijk verdeeld zijn.

Bak gedurende 1 uur in de voorverwarmde oven of totdat je een satéprikker in het midden steekt en deze er schoon uitkomt. Laat de cake afkoelen en verwijder uit de springvorm.


Smullen maar!

1 opmerking:

  1. Echt een recept voor mij. Meteen maar opgeslagen voor op mijn lijstje :"ooit eens te maken".
    groeten, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen