dinsdag 24 november 2015

Pompoenchutney



De pompoen is voor mij een groente die ik veel verwerk in mijn keuken. Als hoofdbestanddeel in een warme, smaakvolle soep, als een puree in plaats van de gewone aardappelpuree of zoals nu als een chutney. De zoete smaak van de pompoen combineert goed met een pepertje en gember. Het is puur genieten van dit bijgerecht. Een goede begeleider van een varkenshaasje of in een ovenschotel met de ietwat bittere witlof. Allerlei varianten heb ik inmiddels voorbij laten komen. Er zullen er nog veel meer volgen.

De reden dat ik vandaag gekozen heb om pompoen te gebruiken, is het feit dat mijn huissupermarkt mij via email een persoonlijke aanbieding deed voor een zakje met gesneden pompoenstukjes. Ik koos dus voor het gemak, want ik ben geen held in het snijden van de vaak wat stugge pompoen. En het scheelt in tijd met het totale snijwerk van de overige ingrediënten. Ook had ik nog een paar laatste gekregen appeltjes, die nu allemaal verwerkt zijn.

Pompoenchutney

Ingrediënten:

600 gram gesneden pompoen
2 uien
3 fris zoete appeltjes
1 stukje gemberwortel
1 rode peper
1 theelepel zwarte peperkorrels
400 milliliter witte wijnazijn
250 gram suiker
1 eetlepel zout

Attributen:

1 grote pan met een dikke bodem
4 potjes, goed schoongewassen en gespoeld
staafmixer
Soeplepel
Theedoek

Werkwijze:

Snijd en snipper de uien. Schil de appels en verwijder het klokhuis, snijd vervolgens in blokjes. Doe ui en appel bij de pompoenstukjes en voeg dit alles in de pan.

Schil en rasp vervolgens de gember. Snijd de peper doormidden en verwijder de zaadlijst en pitjes. Hak de rode peper in kleine stukjes. Voeg gember, peper, peperkorrels, suiker, azijn en zout bij het pompoenmengsel.

Breng de pan aan de kook. Leg de deksel half op de pan en laat op een klein vuur ongeveer 1 uur zachtjes koken totdat een dikke massa (zoals jam) ontstaat.

Haal de pan van het vuur en pureer het mengsel.

Vul met hulp van een soeplepel een hoeveelheid in een potje tot aan de rand. Plaats de deksel er direct op en zet het geheel omgekeerd op een theedoek. Vul de rest van de potjes op dezelfde wijze.

Nadat de potjes zijn afgekoeld, kunnen deze weer gedraaid worden. De chutney is ongeveer drie maanden houdbaar.

Smullen maar!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten