zondag 15 november 2015

Paddenstoelensoep



Het herfstweer dat voor dit weekend voorspeld is, inspireerde mij om paddenstoelensoep te gaan bereiden. Met vier verschillende soorten en een krachtige bouillon. Dit gevulde bord en de volle smaken van de paddenstoelen geven mij voldoende kracht om de eerste herfststorm van dit najaar te doorstaan.

Herfst. Blad verkleurt en valt van de boom. Eerder deze maand toen het nog mooi rustig herfstweer was, verschenen langs de berm van de straat waar ik werk prachtige paddenstoelen: Rood met witte stippen. Vanuit het raam waaronder mijn bureau staat had ik daar een goed zicht op. Zodra de zon scheen straalde de groep paddenstoelen met al hun pracht. Wat ziet dat er verleidelijk uit. Natuurlijk weet ik dat dit soort niet te eten is. Plukken zal ik dus nooit doen, maar ik kan nog lang genieten van de plaatjes die ik geschoten heb.


Paddenstoelensoep

Ingrediënten:

20 gram gedroogd eekhoorntjesbrood
150 gram champignons
150 gram kastanjechampignons
150 gram oesterzwammen
100 gram shii-takes
1 ui
2 teentjes knoflook
1/4 theelepel gedroogde tijm
1 theelepel citroensap
1,25 liter kippenbouillon
2 theelepels sojasaus
een paar scheutjes tabasco
zout en vers gemalen zwarte peper naar smaak

Attributen:

Grote pan
Kom
Fijne zeef

Werkwjze:

Doe de gedroogde paddenstoelen in een kom en giet er 0,25 liter kokend water over. Laat dit weken voor minstens 30 minuten.

Borstel, indien nodig, de paddenstoelen schoon. Halveer de champignons en kastantjechampignons. Snijd de oesterzwammen in brede plakken en scheur de shii-takes in kleinere stukken.

Schep het eekhoorntjesbrood uit de kom en snijd in lange repen en doe bij de overige paddenstoelen.
Giet het weekvocht door een fijne zeef en doe het vocht bij de kippenbouillon.

Snipper de ui en de knoflook.

Verhit de boter in een grote pan en fruit de ui, knoflook totdat deze glazig zijn. Voeg de tijm toe.
Doe alle paddenstoelen bij het uimengsel en bak even kort aan. Laat de paddenstoelen al omscheppend kort een klein beetje slinken.
Voeg de bouillon toe en breng aan de kook. Voeg vervolgens het citroensap, de sojasaus en de tabasco toe. Tot slot proef de soep en maak op smaak met zout en versgemalen zwarte peper.

Smullen maar!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten