donderdag 3 april 2014

Tartiflette



Twee jaar geleden, op skivakantie met mijn vriendin in de Haute-Savoie, kwam ik dit gerecht al tegen. Het past erg goed in een 'wintersportmenu'. Het is een streekgerecht en na een dag van kou, inspanning en pret liet ik mij deze schotel goed smaken. Ik bedacht mij zelfs nog in de nachtbus naar huis, dat ik het recept maar eens moest opzoeken om het thuis op tafel te zetten. Uiteindelijk kwam het er niet van. De wintersportvakantie was destijds gepland in eind maart begin april en eenmaal thuis was de lente al volop begonnen. De gedachte aan dit recept kwam niet meer naar boven.

Tot deze week bij mijn kaaswinkeltje. Het recept stond op een bord in de winkel gekalkt en mijn gedachten waren direct weer in de Franse bergen. Het basisingrediënt, het Franse kaasje Reblochon Cremier A.O.P. heb ik direct in het winkelmandje gedeponeerd. De aankoop van de andere benodigdheden volgende daarna.

Tot mijn verrassing vond mijn ega, net zoals mijn vriendin tijdens de vakantie, de ovenschotel helemaal niet zo lekker. De overheersende smaak en geur konden hen blijkbaar niet bekoren. Je houdt er van of niet. Ik dus wel! En ik kan het iedereen aanbevelen die deze intense smaak en geuren weet te waarderen.

Tartiflette


Ingrediënten:

2 eetlepels olijfolie
1 kilo vastkokende aardappelen (nieuwe oogst)
2 flinke uien, in stukjes gesneden
2 tenen knoflook, geperst
150 gram gerookte spekblokjes (biologisch)
20 milligram kookroom
1 Reblochon Cremier A.O.P., in dunne plakjes gesneden

Attributen:

Ovenschotel

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 200 graden (heteluchtoven 180 graden).

Kook de aardappels in de schil net gaar en spoel af met lauw water. Snijd de aardappelen in plakjes.
Bak de uien, knoflook en de spekjes zachtjes uit in de olijfolie. Voeg als het mengsel gaar is de kookroom toe.

Vet de ovenschaal met een klein beetje olijfolie in.

Leg in de schaal achtereenvolgens de volgende lagen: 1 laag aardappelen, 1 laag ui- en spekmengsel en 1 laag kaas. Herhaal deze handeling. De laatste laag is de kaas met dien verstande dat de korst naar boven ligt.

Serveer de salade met een groene salade.

Smullen maar!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten