zondag 6 februari 2022

Oven gedroogde tomaten

 


De zon laat het afweten vandaag, maar dat is geen probleem voor het maken van deze tomaten. Belangrijker nog, deze variant is veel lekkerder als de gedroogde tomaten welke doorgaans in de supermarkt te koop zijn. De zon gedroogde tomaten uit een potje zijn vaak nog wat taai en zijn gedrenkt in olie. Dat is waarom ik mijn eigen tomaten droog. In de oven.

Op de grote bakplaat spreid ik de gehalveerde tomaten, voeg wat druppels olijfolie erover en strooi er vervolgens kruiden bovenop. Met de kruiden kan naar eigen smaak gevarieerd worden. De basis is basilicum, oregano, tijm en peterselie, maar kan naar eigen smaak en gebruik aangepast worden.

Omdat ik de oven toch opstart en er plaats is voor een grote bakplaat maak ik een grote hoeveelheid in één keer. Mijn oven gedroogde tomaten gebruik ik o.a. in salades, over een pizza of flammkuchen. Zelfs op een boterham met kaas. 

Oven gedroogde tomaten

Ingrediënten:

500 gram kerstomaten of kleine trostomaten
olijfolie
mix van gedroogde kruiden met o.a. basilicum, oregano, tijm en peterselie
peper en zout naar smaak

Attributen:

grote bakplaat
bakpapier

Werkwijze:

Verwarm de oven tot 100 graden.

Leg een vel bakpapier op de bakplaat.

Halveer de tomaten en plaats deze op de bakplaat. Sprenkel er wat druppels olijfolie over en strooi de kruidenmix over het geheel.

Schuif de bakplaat in het midden van de oven en laat de tomaten langzaam drogen. Dit proces kan 1,5 tot 2 uur in beslag nemen. Het ligt eraan hoe groot de tomaten zijn en hoever gedroogd je ze wilt hebben.

Als het resultaat je goedkeuring kan hebben, haal je de bakplaat uit de oven en laat je de tomaten afkoelen. 

De tomaten zijn ongeveer een week in een afgesloten bakje en gekoeld houdbaar.

Smullen maar!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten