zondag 8 september 2013

Gesmolten chocoladepotjes



Een aangename verrassing deze week in mijn brievenbus. In het begin van de week heb ik mij eens geabonneerd op Foodies. Lijkt me wel leuk om dit blad wat frequenter te ontvangen. Vaak lees ik wel een recept in de winkel of in de bibliotheek, maar niet altijd koop het dit fantastische blad. Maar nu, met als welkom cadeau het kookboek van Annabel Langbein ‘Simple Pleasures’ heb ik mij toch maar aangemeld.
Dinsdag per internet aangemeld en vrijdagmiddag komt het boek al binnen. Tuut Tuut das snel, dat lijkt …… wel.

En inderdaad, wat een heerlijke en eenvoudige recepten staan daar in. Ik ben gelijk aan de slag gegaan en voor het diner van zondagavond heb ik één van de meest verleidelijke nagerechten gemaakt. En dat was dus smullen geblazen.

Gesmolten chocoladepotjes

Ingrediënten:
180 gram roomboter, plus een beetje om de potjes in te vetten
3 eetlepels pure cacaopoeder, om de potjes te bestuiven
270 gram pure chocolade
3 eieren
3 eierdooiers
110 gram suiker
3 eetlepels bloem, gezeefd
24 frambozen of bosbessen

Benodigdheden:
6 potjes of ramekins van ca. 150 milliliter

Werkwijze:
Verhit de oven tot 210 graden (heteluchtoven 195 graden). Vet 6 potjes van ca. 150 milliliter in met boter. 

Bestuif de potjes met de cacao en klop het overtollige poeder er weer uit. Zet de potjes op een bakplaat.

Smelt de boter in een steelpan op matig vuur. Zodra de boter gesmolten is, voeg je de gehakte chocolade toe. Blijf een halve minuut roeren, haal de pan van het vuur en laat de chocolade verder smelten.

Doe de eieren, eidooiers en suiker in een kom en mix met een elektrische mixer ongeveer 5 minuten op hoge snelheid totdat de substantie bleek en stijf is.

Klop de chocolade en boter glad, spatel dit met de bloem door het eimengsel. Schep het mengsel in de potjes, leg 3 tot 4 frambozen of bosbessen in elk van de bakjes en druk de vruchtjes onder. Als je diepvriesfruit gebruik, moet je de potjes voor het bakken 10 minuten laten staan.

Schuif de bakplaat met de potjes in de voorverwarmde oven voor ongeveer 12 minuten. De zijkanten moeten stevig zijn maar het midden van de potjes nog zacht aanvoelen. Controleer met een satéprikker in het midden. Aan de onderkant moet een laagje vloeibare chocolade blijven plakken.

Haal de bakplaat uit de oven. Haal de potjes vanaf de bakplaat en laat deze nog 3 minuten afkoelen. Serveer het dessert in de potjes of stort ze op een bordje. Leg om ze te storten een dessertbordje op het potje, keer het setje om en haal er na 10 seconden de potjes er af.

Stuif er eventueel wat cacaopoeder over, zet de bordjes op tafel en serveer met slagroom en extra fruit.

 Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten