woensdag 16 september 2015

Ricottacakeje met blauwe bessen



Een warm dessert op een natte stormachtige dag. Een afsluiting van een avondmaaltijd. Er komen verrukkelijke geuren uit de oven en met een voldaan gevoel plof ik op de bank.

Dit gerechtje is super eenvoudig te maken. De meeste tijd van de bereiding staat het bakje in de oven. Probleem is dat na de oventijd nog 5 minuten wachttijd nodig is om af te koelen. En dat terwijl de aanbik en de geuren alleen maar lekkerder worden.

De blauwe bessen en de jam komen rechtstreeks van de fruitteler. De oogst van afgelopen zaterdag. Inmiddels ben ik verknocht aan deze bessen en ben een beetje treurig dat het seizoen alweer afgelopen is. Gelukkig heb ik een aardige voorraad aangelegd. In de vrieskast staat een groot aantal doosjes en in de kelderkast nog voldoende potjes jam. In de loop van het jaar kan ik nog verschillende gerechten maken. Taarten, cakejes en desserts, als ik weer een aantrekkelijk recept tegenkom waar ik deze vruchten in kan verwerken, dan zal ik dat zeker weer uitproberen.
Dit recept komt uit de Allerhande.


Ricottacakeje met blauwe bessen

Ingrediënten:

1 bakje ricotta van 250 gram
2 eieren (M)
1,5 eetlepel custardpoeder
100 gram witte basterdsuiker
125 gram blauwe bessen
4 eetlepels blauwebessenjam
0,5 eetlepel balsamicoazijn

Attributen:

Mixer
Beslagkom
4 Soufflébakjes, ingevet

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 175 graden (heteluchtoven 165 graden)

Meng in een beslagkom ricotta, eieren, custardpoeder en basterdsuiker met behulp van de mixer tot een glad beslag.

Blauwe bessen dicht tegen elkaar aan op de bodem van de soufflébakjes leggen. Ricottabeslag erover heen scheppen.
Blauwebessenjam en balsamicoazijn door elkaar roeren en over de cakjes scheppen.

De bakjes in het midden van de voorverwarmde oven gaar en goudbruin bakken.

De cakjes nog 5 minuten, uit de oven, in de vormpjes laten afkoelen. Warm of lauwwarm serveren.

Smullen maar!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten