dinsdag 15 september 2015

Ovenschotel met pompoen



Niet alleen het weer duidt op het wisselen van de seizoenen, ook het aanbod van 'zo-van-het-land' verse producten verandert. Bijna liep ik de laatste oogst van de blauwe bessen mis. Mijn fietstocht naar de teler in het prachtige buitengebied nabij mijn woonplaats was haast voor niks geweest. Gelukkig kon ik nog twee doosjes van dit frisse fruit meenemen en voor de moeite kocht ik ook nog twee potjes jam. Tot zover was mijn tocht het al waard. Buiten dat, de beweging en verbruikte calorieën komen mijn conditie alleen maar ten goede.

Het is altijd leuk fietsen in deze omgeving. Langs de weg staan veel stalletjes waar allerlei verse producten uitgestald staan. Verse eieren, aardbeien en nu ook appels en peren. Ik heb ook altijd kleingeld bij me om hier aankopen te doen. Je kiest wat je hebben wil en legt het verschuldigde geld in een potje of doosje. Het leukste zijn de pluktuinen waar men kan proeven en zelf oogsten. Een waarlijk genot en leuk te doen met je kinderen of kleinkinderen. Een grote fietstas hangt bijna standaard aan mijn bagagedrager; je weet nooit wat je tegenkomt.

Dat was afgelopen zaterdag ook het geval. Ik ontdekte een kraampje met pompoenen langs het fietspad. Ik twijfelde nog even of de vruchten op het stalletjes alleen maar voor decoratie waren, maar er lag een foldertje met uitleg over de verschillende soorten en gebruik. Ik koos voor een mooi, rond, oranje exemplaar dat verwerkt kon worden in een soep of ovenschotel. Thuisgekomen ben ik gaan surfen op het internet en vond een toepasselijk recept. Op de website Lekkertafelen koos ik het recept van Connie Derks. De gebruikte ingrediënten zijn een beetje naar mijn smaak aangepast en dit is het resultaat.

Ovenschotel met pompoen

Ingrediënten:

1 kilo kruimige aardappelen, geschild
1 kilo pompoen, geschild
1 runderbouillon blokje
2 eieren, los geklopt
1 scheutje melk
2 grote uien
2 eetlepels bloem
700 gram rundergehakt
rode chili vlokken, naar smaak
zout, peper en nootmuskaat, naar smaak
2 teentjes knoflook
4 eetlepels Hot Chilli sauce
zonnebloemolie

Attributen:

Ovenschotel
Plastic zakje
Koekenpan
Stamper

Werkwijze:

Verwarm de oven voor tot 200 graden (heteluchtoven 180 graden)

Vet een grote ovenschaal in met olie.

Schil de aardappelen en pompoen en snij in blokjes.
Zet een pan met ruim water op het vuur en los het bouillonblokje hierin op. Voeg de aardappel- en pompoenblokjes toe. Kook in circa 20 minuten zacht en gaar.

Snij ondertussen de uien in ringen. Doe twee eetlepels bloem met zout, peper en wat chili vlokken in het zakje en schudt door. Haal de ringen uit het zakje en schudt het overtollige meel voorzichtig af.

Laat in een koekenpan 4 eetlepels olie heet worden en bak de uienringen kort. De ringen hoeven alleen glazig te worden en niet helemaal gaar. Haal de ringen uit de pan en zet opzij.

Bak in de achtergebleven olie het gehakt rul met de uitgeperste knoflook en kruid naar smaak met zout, peper en chili vlokken. Verwijder eventueel het teveel aan vocht en bak het gehakt droog.

Giet de aardappelen/pompoenblokjes af. Maak met behulp van een stamper een puree. Voeg de los geklopte eieren toe en naar behoefte een scheutje melk. Breng op smaak met zout, peper en een snufje nootmuskaat.

Vul de ovenschaal met de helft van de puree en verdeel het gehakt over de bodem van puree. Strijk 4 eetlepels hot chilli sauce over het gehakt en verdeel de rest van de puree hierover.

Leg de uienringen als laatste laag over de schotel en zet in de voorverwarmde oven.

Laat 30 tot 45 minuten in de oven garen of totdat de korst bruin kleurt.

Smullen maar!









Geen opmerkingen:

Een reactie posten