zondag 15 juni 2014

Albondigas en salsa de chile



Een traktatie voor een goede vriendin. Zij is vandaag jarig en ik wilde graag een persoonlijk cadeautje geven. Niet zomaar een bloemetje of een flesje wijn. Al weet ik wel dat zij dit ook zou waarderen, maar ik vind het gewoonweg lekkerder en nu kan ik er ook nog van profiteren. Deze tapas combineert goed met een koel glaasje rosé. Het wordt dus gezellig en erg smakelijk vanmiddag.

Dit recept komt uit een bundel van 12 andere Spaanse hapjes. Enig jaren geleden heb ik met collega's en aanhang een culinaire avond beleefd bij Het Kook College. Twee aan twee hebben we tijdens de workshop allerlei hapjes bereid en daarna gezamenlijk gegeten. De avond was onder professionele begeleiding en om de afwas hoefden wij ons niet druk te te maken. Dat is vandaag wel anders. Al het snij- en hakwerk heb ik zelf gedaan en daarna was de afwas voor mij. Gelukkig heb ik wel een vaatwasmachine tot mijn beschikking.

Albondigas en salsa de chile
Gehakt in chilisaus (16 stuks)

Ingrediënten: voor de saus

2 eetlepels olijfolie
3 Spaanse pepers
3 tenen knoflook
1 ui
10 tomaten

Ingrediënten: voor het gehakt

500 gram gemengd gehakt
2 Spaanse pepers
2 sjalotten
2 tenen knoflook
0,5 rode paprika
0,5 theelepel nootmuskaat
2 eieren
4 eetlepels paneermeel
0,5 eetlepel zout

Werkwijze: voor de saus

Breng een ruime pan met water aan de kook, kerf de tomaten oppervlakkig in, dompel de tomaten 30 seconden in kokend water, spoel ze koud en verwijder de schil. Hak de tomaten in grove stukken.

Hak de pepers, knoflook en ui fijn.

Verhit 2 eetlepels olie in een ruime braadpan, bak hierin de peper, knoflook en ui. Voeg de ontvelde tomaten toe en laat het gehel minimaal 5 minuten inkoken. Breng op smaak met zout.


Werkwijze: voor het gehakt

Hak de halve paprika, de pepers, de sjalotten en tenen knoflook fijn.

Maak het gehakt aan met het paneermeel, nootmuskaat, eieren, zout en de fijngehakte paprika, knoflook, sjalotten en pepers.

Vorm kleine balletjes van het gehakt en breng ze voorzichtig in de saus. In het begin niet roeren. Laat de balletjes in 25 minuten gaar worden.

Serveer de balletjes met de saus en een stuk stokbrood.


Smullen maar!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten