dinsdag 31 mei 2011

Ratatouille



Het vervolg van een ‘mager’ menu. Nog steeds probeer ik wat pondjes af te vallen. En ik moet zeggen, het gaat langzaam maar gestaag. In mijn dagelijkse zoektocht naar gepaste recepten trek ik regelmatig ‘slanke' kookboeken uit de kast. Zo ook voor dit recept van vanavond. Deze komt uit een oud kookboek van WeightWatchers.

Niet alle gerechten spreken mij aan, maar zoals gezegd het vormt wel een basis voor gezonde voeding. Ook sommige punten van de ingrediëntenlijst pas ik naar mijn eigen smaak aan. Natuurlijk blijf ik letten op wat wel of niet past binnen het totaal aantal calorieën.

Mijn doelstelling om voor de vakantie mijn gewicht te reduceren dreigt te gaan lukken. Tot nu toe is dat niet ten koste gegaan van het plezier dat ik ontleen aan het kokkerellen en het gezellig met elkaar tafelen.
Voor vandaag dus weer zo’n recept:

Ratatouille


Ingrediënten:

400 gram aubergines
zout
2 eetlepels olijfolie
1 teentje knoflook, fijn gehakt
1 ui, gesnipperd
1 rode paprika, in blokjes gesneden
1 groene paprika, in blokjes gesneden
400 gram courgette, in blokjes gesneden
400 gram tomaten, in blokjes gesneden
1 eetlepel tomatenpuree
1 theelepel Italiaanse kruiden
Peterselie

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 180 graden (heteluchtoven 160 graden).

Snijd de aubergines in blokjes en bestrooi met zout. Laat deze 30 minuten uitlekken, spoel af en dep droog.

Verhit de olie in een pan en laat de fijngehakte knoflook, de gesnipperde ui en de in blokjes gesneden paprika fruiten. Voeg vervolgens de aubergine, de courgette, de stukjes tomaat, de tomatenpuree en de Italiaanse kruiden toe.

Doe het mengsel in een ovenschaal en dek deze af met aluminiumfolie. Plaats voor 45 minuten in de voorverwarmde oven.
Garneer met peterselie.

Serveer met aardappelpuree en een ‘magere’ gegrilde beefburger.

Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten