maandag 15 augustus 2011

Rundvleescurry Mussaman



Tijdens mijn vakantie in Ierland heb ik het genoegen gehad regelmatig in een pub te eten. De ambiance was overal fantastisch en gezelligheid alom. De Ieren zijn echt vriendelijke, gastvrije mensen en vreselijk muzikaal. Bij een dergelijke gelegenheid dronk ik natuurlijk eerst een echte Guinness aan de bar, bestudeerde ik uitgebreid de kaart en daarna aan tafel. In elke pub staat wel een curry op het menu. Deze Oosterse stoofmaaltijden zijn al sinds jaar en dag ingeburgerd in Ierland. De variaties zijn groot en het gebeurde nooit dat ik eenzelfde curryschotel tegenkwam. Als ik de trek in de ‘sizzling duck’ kon weerstaan, dan koos ik voor een curry. Elke keer weer een ware smaaksensatie.

Thuisgekomen van vakantie wilde ik zo’n smaakvolle curry maken, maar de toko in het winkelcentrum was helaas gesloten. De oosterse kruiden en pasta voor deze curryschotel zijn bij deze toko altijd wel verkrijgbaar. Ik moest dus even wachten totdat de uitbater weer terug was van het zomerreces. En deze week was het zover. Het recept komt uit het kookboek van Ken Hom ‘De eenvoudige Thaise keuken’. Probeer voor dit gerecht de Mussaman-currypasta te vinden; het is het zoeken waard. Bij gebrek aan deze pasta kan je ook Madras-currypasta gebruiken.

Vandaag gelukkig ook tijd genoeg gehad om het gerecht te laten stoven en garen. Ik trek voor de boodschappen en de bereiding zeker een hele ochtend uit. Daarna kunnen de smaken heerlijk intrekken tot de schotel op tafel komt.

Rundvleescurry Mussaman (voor 6 personen)

Ingrediënten:

1500 gram runderstoofvlees, in blokjes gesneden van 5x5 cm
2 eetlepels plantaardige olie
3 eetlepels Mussaman currypasta
250 gram krielaardappeltjes, geschild
3 eetlepels grof gehakte geroosterde pinda’s
1 handje vers korianderblad

Voor de saus:
2 stengels citroengras
3 blikken kokosmelk van 400 milliliter
6 deciliter heet water
3 eetlepels bruine suiker
3 eetlepels vissaus (nam pla)
2 eetlepels limoensap
2 theelepels garnalenpasta
3 eetlepels fijngesneden sjalot
2 kaneelstokjes
6 kardemonpeulen
¼ theelepel versgeraspte nootmuskaat
4 limoenblaadjes

Bereiding:

Snijd het vlees in blokjes van 5x5 cm.
Verhit de wok en doe de olie erin. Voeg, als er een lichte damp afkomt, het vlees toe en roerbak 10 minuten tot het rondom is gekleurd. (Doe dit in twee of drie porties). Houd het vlees apart.Giet het vet op een eetlepel na uit de wok. Schep het vlees terug in de wok, voeg de currypasta toe en roerbak dit samen 5 minuten. Schep het mengsel in een grote stoofpan.

Verwijder voor de saus de harde buitenste bladeren van het citroengras en gebruik het zachte blanke middendeel. Snijd het in stukken van 7 cm en plet dit met de platte kant van een zwaar mes. Doe ze met de overige ingredienten voor de saus bij het vlees.Breng alles aan de kook, schep het vet eraf en draai het uur zo laag mogelijk. Laat alles met het deksel op de pan minstens 1 uur stoven.

Voeg de aardappeltjes toe en laat nog 30 minuten stoven tot het vlees helemaal gaar is. Neem de deksel van de pan, draai het vuur hoog en laat de saus 15 minuten inkoken.

Bestrooi het met de pinda’s en het korianderblad en serveer meteen. Lekker met vers gefrituurde pappadums erbij.

Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten