maandag 8 februari 2010

Appelcake met amandelspijs en gember



Al vele jaren verzamel ik recepten, probeer ik ze uit en laat ik ze proeven.
En nu, vandaag, maak ik mijn eerste blog met een bijna 20 jaar oud recept uit de Allerhande. Deze heerlijke cake heb ik gemaakt ter gelegenheid van mijn 10-jarig jubileum op mijn werk. Mijn collega's hebben ervan gesmuld.

Appelcake met amandelspijs en gember
(12 plakken)

Ingrediënten:

200 gram boter
200 gram suiker
200 gram bloem
4 eieren
2 eetlepels bakgember
2 theelepels citroenrasp
1 mespuntje zout
2 middelgrote appels (Elstar)
2 eetlepels Calvados
150 gram amandelspijs
1 zakje amandelschaafsel à 45 gram
1 eetlepel boter (om in te vetten)
1 eetlepel bloem (om te bestuiven)
1 cakevorm (circa 28 cm)


Bereiden:

Oven voorverwarmen op 175 graden. Cakevorm invetten en bestuiven met bloem. In kom boter en suiker met mixer in circa 10 minuten tot een smeuïge crème kloppen.

Eén voor één eieren erdoor kloppen. Volgende ei pas toevoegen wanneer vorige helemaal is opgenomen. Bloem erboven zeven (1 eetlepel bloem achterhouden) en met bakgember, citroenrasp en zout luchtig door beslag scheppen.

Appels schillen. Appels tot aan klokhuis met kaasschaaf in dunne plakken schaven. Plakken overdoen in kom en besprenkelen met Calvados. Achtergehouden bloem erdoor roeren. Met kaasschaaf amandelspijs in dunne plakken schaven.

1/3 Deel van beslag in cakevorm scheppen. Bovenkant gladstrijken. Helft van amandelspijs en helft van appelplakjes erover verdelen.
Afdekken met 1/3 van beslag. Bovenkant gladstrijken. Rest van amandelspijs en rest van appelplakken erover verdelen. Afdekken met rest van beslag.
Bovenkant gladstrijken en bestrooien met amandelschaafsel.

In het midden van de oven circa 1 uur en 15 minuten goudbruin en gaar bakken. Uit de oven halen en laat 10 minuten koelen in de vorm. Stort de cake daarna op een rooster om volledig te laten afkoelen.

Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten