zaterdag 16 januari 2016

Zuurkooltaart



De zaterdag is voor mij altijd een relaxte dag. Niks moet alles kan. Alleen vandaag blijkt het een dag te worden om achterstallig kluswerk te doen. Andere deurbel ophangen, draadje door de kruipruimte voeren, een schroefje, een boortje, een boutje van alles wordt uit de werkkast getrokken. Ik hoef het gelukkig niet zelf te doen, dat scheelt, maar mijn hulp is welkom. Een handje hier en een oogje daar. Aangeven van allerlei gereedschap waar ik de juiste benaming dan weer niet exact van weet. Af en toe voelt het als een operatiezuster die op commando van de chirurg het juiste gereedschap aangeeft.

Het is dus een dag dat ik niet uitgebreid kan gaan bakken of koken. En zeker geen moeilijke gerechten met veel snijwerk of ingewikkelde receptuur. Ik zou mij dan niet kunnen concentreren, als gevolg dat ik enkele ingrediënten zou vergeten of iets zou laten aanbranden.

Een makkelijk maaltijd dus, dat geen moeilijke handelingen vereist. Uitrollen, insnijden, smeren, vullen en de oven in. Zo simpel is het, maar erg smaakvol.

Zuurkooltaart

Ingrediënten:

1 rol vers bladerdeeg
125 gram crème fraîche
1 dessertlepel mosterd
250 gram zuurkool
1 eetlepel zonnebloemolie
300 gram rundergehakt
1 zakje shoarmakruiden

Attributen:

Bakpapier
Bakplaat
Pizzasnijder


Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 200 graden (heteluchtoven 180 graden)

Bak het gehakt rul in de zonnebloemolie. Voeg de shoarmakruiden toe en bak even mee. Zet apart tot gebruik.

Leg een vel bakpapier op een bakplaat. Snijd met een scherp mesje het bladerdeeg 1 centimeter langs de randen in. Zo vormt zich tijdens het bakken een mooie rand.

Meng de crème fraîche met de mosterd. Smeer dit mengsel over het bladerdeeg tot aan de ingesneden rand. De rand moet onbedekt blijven. Verdeel de zuurkool over het ingesmeerde deeg en daarna het gehakt.

Schuif de bakplaat in de voorverwarmde oven. Bak in ongeveer 20 minuten gaar en mooi bruin.

Verdeel de taart met een pizzasnijder in stukken en serveer warm.


Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten