woensdag 27 maart 2013

Rabarbercrumble



Een combinatie van verschillende recepten en mix van seizoenen. Het oog kijkt al naar de zomer, maar het is pas lente. De buitentemperatuur laat alleen nog maar winterse waarden zien. Dan wordt het zoeken naar een gepast nagerecht.

Erg veel tijd hoefde ik niet te spenderen aan mijn zoektocht, want zelfs de herfst ligt nog in de vrieskast (cranberry’s) en bij de groenteboer vond ik een bosje malse, zoete rabarber. Prachtig roze en geteeld in de kas. Normaal gesproken begint het rabarberseizoen halverwege het voorjaar. Dan zijn ze gekweekt op de koude grond en daar wilde ik niet op wachten.
De crumble is een knipoog naar de winter. Of eigenlijk trek ik een lange neus naar dat jaargetijde, want zoals iedereen ben ik het zat. Een kruimig, warm en lekker geurend gerecht uit de oven is voor mij vandaag het ultieme dessert.


Rabarbercrumble

Ingrediënten: 6 personen

1 kilo mooi roze rabarber (schoongemaakt ca. 750 gram)
120 gram cranberry’s
50 gram suiker
1 eetlepel boter
1 theelepel vanille-extract
1 eetlepel maïzena

150 gram bloem
1 theelepel bakpoeder
110 gram ongezouten roomboter
3 theelepels vanille-suiker
3 eetlepels bruine rietsuiker

Benodigdheden:

1 ovenschaal 24 cm

Werkwijze:

Verwarm de oven voor op 190 graden (heteluchtoven 175 graden). Gebruik de bakplaat, want de crumble kan ‘overstromen’.

Maak de rabarber schoon en snijd deze in stukjes van 1 centimeter. Roerbak de stukjes rabarber ongeveer 5 minuten in een pan op een hoog vuur met de cranberry’s, suiker, boter, vanille-extract en maïzena tot de boter gesmolten is en de massa mooi roze/rood gekleurd is.

Doe de massa in de ovenschaal. (Ik gebruikte voor dit recept 2 kleinere ovenschaaltjes).

Tot zover kan je dit mengsel voorbereiden. In de koelkast of zelfs in de vrieskast kan het gemakkelijk bewaard worden totdat het uiteindelijk in de oven gaat.

Strooi de bloem en bakpoeder in een kom en wrijf er met je vingertoppen de koude, in blokjes gesneden boter doorheen totdat het lijkt op broodkruim.
Roer met een vork de rietsuiker en vanillesuiker er door en strooi het mengsel over de rabarber in de ovenschaal. Zorg dat alle rabarber bedekt is, zodat niet te veel rabarber naar boven komt borrelen wanneer de vorm in de oven staat.

Zet de schaal 35 tot 45 minuten op de bakplaat in de voorverwarmde oven totdat de bovenkant mooi donkerbruin kleurt.

De crumble kan geserveerd worden met custard, slagroom of vanille-roomijs.

Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten