maandag 12 september 2011

Prei-aardappelsoep



Het Irish Soda Bread dat ik eerder vandaag gemaakt heb, past prima bij een stevige soep. Maar wat is een stevige soep? Dat is voor een ieder weer anders. De één bedoeld hiermee een soep met een krachtige smaak, de ander bedoeld dat de lepel rechtop in de soep kan blijven staan, zoals bijvoorbeeld een winterse erwtensoep.

Wat de juiste definitie ook is, de prei-aardappelsoep die vandaag op het menu staat, krijgt van mij de ondertitel krachtige soep. De ingrediënten prei en ui hebben voor mij een uitgesproken smaak en die valt onder de noemer krachtig. Ik kikker ervan op en geeft mij weer energie. Dat is wat ik noem een stevige soep! Een lekkere stevige lunch.

Prei-aardappelsoep

Ingrediënten:

25 gram boter
2 grote preien, in smalle plakjes gesneden
250 gram aardappelen, grof gesneden
1 ui
750 milliliter kippenbouillon
300 milliliter melk
Zout en peper, naar smaak
Bieslook, voor garnering


Attributen:

Blender

Bereiding:

Smelt de boter in een grote pan met een dikke bodem. Voeg de prei, de aardappels en de ui toe. Roer alles goed door, zodat de gesmolten boter alle groenten omvat. Smoor de groenten op een laag vuur voor ongeveer 15 minuten totdat deze zacht zijn. Voorkom dat de groenten aanbranden of verkleuren door regelmatig te roeren.

Voeg de bouillon en de melk toe en breng het aan de kook. Draai het vuur laag en kook de soep zachtjes voor circa 20 minuten.

Puree de soep met een blender en proef. Voeg naar smaak zout en peper toe.
Maak de soep weer heet en serveer in soepkommen gegarneerd met wat bieslook en dungesneden prei.

Extra tip!
Zomers kan deze soep koud geserveerd worden. Het is een goede starter van een zomerse maaltijd. Wel zal dan wat extra kippenbouillon aan de koude soep toegevoegd moeten worden om een goede (dunnere) samenstelling te krijgen.

Smullen maar!

1 opmerking:

  1. Weet je.nog voordat ik je psot gelezen ahd dacht ik dat zou goed gaan met je soda brood:))

    BeantwoordenVerwijderen