dinsdag 18 mei 2010

Brea (Fries roggebrood)


In mijn zoektocht naar streekgerechten stuitte ik op de website
www.lekker-frysk.nl. Hier vond ik heerlijke Friese recepten voor onder andere koeken en broodsoorten. Omdat ik naast mijn dagelijkse boterhammen ook weleens een koek meeneem naar het werk, sta ik altijd open voor recepten van bijzondere koeken en ‘verantwoorde’ tussendoortjes.

De website geeft de onderstaande informatie over dit brood:

Brea is niet uitsluitend een typisch Fries product. Dit soort roggebrood werd in alle noordelijke provincies gemaakt. Het roggebrood werd in veel combinaties gegeten. Met alleen boter erop was het een bûterbrogge, met kaas een tsiisbrogge, met stroop een sjerpbrogge, met aardappel een ierdappelbrogge. Inwoners van Oudega worden "bakbroggen" genoemd omdat zij hun roggebrood aten met beschuit (bak).

In sommige gevallen werden roggekorrels gebruikt voor andere doeleinden dan eten. Door de korrels te vermalen tot meel en te mengen met onder meer water werd er bijvoorbeeld behang mee geplakt.



Dit laatste was wel merkbaar, want toen ik de mengkom voor het bereiden van het deeg wilde afwassen was er al een soort film ontstaan dat mij deed denken aan behangplaksel.

Het uiteindelijke resultaat mag er zijn. Een sneetje besmeerd met stroop smaakte heerlijk. Het brood neem ik morgen mee voor de lunch op mijn werk, daar zijn altijd liefhebbers voor mijn baksels en een aantal weten de recepten vanuit Friesland zeker te waarderen.


Brea (Fries roggebrood)


Ingrediënten:

500 gram roggemeel
10 gram zout
1 flinke eetlepel Friese keukenstroop
200 gram heet water


Attributen:

Klein cakeblik


Bereiding:

Oven voorverwarmen op 125 graden (heteluchtoven 110 graden).

Meng het roggemeel in een kom met het zout. Voeg de stroop en het water toe en meng en kneed het geheel tot een stevig deeg. Voeg - indien nodig - tijdens het kneden nog 1 of 2 eetlepels heet water toe.


Vormen:

Vorm van het deeg eerst een bal en plat die rondom af tot een rechthoek ter grootte van het blik.
Doe het deeg in een beboterde cakeblik. Dek het blik af met dubbelgevouwen en aan de binnenkant beboterde aluminiumfolie.


Bakken:

Bak het broodje ongeveer 3 uur in de op 125 graden (heteluchtoven 110 graden) verwarmde oven.
Of doe het deeg in een vorm voorzien van een goed sluitend deksel en stoom het brood circa 3 uur boven kokend water.

Laat het brood op een rooster afkoelen. Bewaren in een luchtdichte trommel.

Smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten